Twinkle | Digital Commerce

VidaXL groeit met dropshipmentstrategie

2021-07-07
1000562
  • [nieuws]
  • 1:20

Het dropshipmentprogramma van VidaXL is in een stroomversnelling gekomen in 2020. Momenteel is de verkoop door externe partijen goed voor ruim 30 procent van de omzet van de nummer 41 in de Twinkle100.

Dat vertelt cco Kijo Oudshoorn aan Twinkle tijdens de Webwinkel Vakdagen Summer Edition in de Jaarbeurs Utrecht. Het dropshipmentprogramma werd in 2017 gelanceerd en biedt externe partijen plug-ins en een API om artikelen van VidaXL in hun eigen webshop te verkopen. ‘Het hele proces is het afgelopen jaar geautomatiseerd en wordt gemakkelijk geïntegreerd op je eigen website. Je krijgt van ons alles aangeleverd van de productfotografie tot documentatie.’

Momenteel zijn er internationaal ruim 2000 actieve verkopers in het dropshipment programma – verkopers die tenminste elke week een order schrijven. In 2018 was dat nog de helft. Gemiddeld verkopen zij voor zo’n 5000 euro aan VidaXL producten per maand. Het coronajaar bracht het programma in een versnelling. ‘In 2020 hebben we 80 procent groei doorgemaakt. Onze eigen verkopen zijn in het afgelopen kwartaal redelijk gestabiliseerd, maar we zien dat er nog steeds meer partijen actief verkopen in het dropshipmentprogramma. Dat aandeel groeide vorig jaar enorm, en nam ook dit eerste kwartaal weer toe met 9 procent.’

De meest succesvolle verkopers zijn met name gericht op marketplaces. Doordat de drempel voor externe partijen zo laag is, is het verloop van nieuwe dropshippartijen ook heel groot, vertelt Oudshoorn. ‘Je schrijft je voor 30 euro in, en dan kan je beginnen. Daardoor zien we ook dat veel partijen zich aanmelden en bij wijze van spreken een dag later alweer stoppen.’