Twinkle | Digital Commerce

De replatforming van … DPG Media eCommerce

2021-07-07
1000562
  • [nieuws]
  • 3:39

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Ramona van der Kruijff, manager product & brand bij DPG Media eCommerce.

Kun je kort vertellen over de online geschiedenis van DPG Media eCommerce?

‘DPG Media was in Nederland een van de eerste bedrijven die een eigen webshop lanceerde. Het Algemeen Dagblad had bijvoorbeeld al aan het begin van deze eeuw een eigen shop. Deze was toen nog vooral een verlengstuk van de marketingactiviteiten. Een aantal jaar geleden is binnen DPG Media besloten om onze webshops verder uit te breiden en hiervoor een afdeling op te richten. Inmiddels hebben we een aantal mooie stappen weten te zetten en echt voet aan de grond gekregen in de markt voor vrijetijdsbesteding. Zowel consumenten als aanbieders zijn fan van onze webshops, waardoor met name ons ticketaanbod voor dierentuinen, pretparken, wellnessresorts, musicals en hotelovernachtingen enorm is toegenomen. Door de overname van Sanoma vorig jaar is ons speelveld flink uitgebreid met prachtige merken en bestaande e-commerceplatformen, waaronder de Donald Duck-shop. In totaal hebben we in Nederland en België nu veertig webshops, van het AD, Libelle en Nu.nl in Nederland tot Het Laatste Nieuws en VTM in België. Daarnaast hebben we ook nog een eigenmerkwebshop, Leukstetickets.nl.’

Waarom een nieuwe website?

‘Ons oude platform was zowel wat betreft UX als qua performance aan vernieuwing toe. Met de vorige techniek liepen we steeds vaker tegen issues en beperkingen aan. Dit, in combinatie met de uitbreiding van ons bedrijf met de Sanoma-titels, was een mooie aanleiding om een nieuw en toekomstbestendig platform te bouwen.’

Wat is er veranderd?

‘De belangrijkste technische wijziging is dat we van een groot, complex en monolithisch e-commercesysteem naar een schaalbare en agile microservice-oplossing zijn gegaan waarbij de front- en backend zijn losgekoppeld. Daarmee hebben we een enorme sprong voorwaarts gemaakt op het gebied van snelheid, stabiliteit en flexibiliteit. Daarnaast hebben we op basis van klantfeedback en uitgebreid kwalitatief en kwantitatief onderzoek ook de frontend een flinke metamorfose gegeven.’

Welke verbeteringen verwacht je van de nieuwe website?

‘We verwachten vooral een aanzienlijk verbeterde klantervaring en een hogere performance van onze shops, wat uiteindelijk moet leiden tot betere resultaten. Doordat de backend en frontend nu los van elkaar opereren, zijn we in staat om aanpassingen en verbeteringen in een veel hoger tempo door te voeren, waardoor we nog beter in kunnen spelen op ontwikkelingen in de markt en nieuwe technieken.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘We hebben ’m extern laten ontwikkelen door onze partner DotControl, waar we al enkele jaren goed mee samenwerken. De belangrijkste redenen om dit extern uit te zetten, zijn de extra capaciteit en de flexibiliteit die het oplevert.’

Is het geplande budget overschreden?

‘We zijn in het gehele project iets boven budget uitgekomen. Maar deze extra uren zaten vooral in het oplossen van issues binnen ons oude platform.’

Welke lessen zijn hieruit te leren?

‘We hebben vooral de bevestiging gekregen dat stakeholdermanagement tijdens zo’n proces cruciaal is, zowel binnen onze eigen afdeling als binnen het gehele bedrijf. DPG Media is natuurlijk een enorm groot bedrijf dat ontzettend veel technische kennis en kunde in huis heeft en daar hebben we optimaal van geprofiteerd. Door al vroeg in het proces ruchtbaarheid aan het project te geven, is er vanuit alle hoeken binnen de organisatie meegedacht over de opzet van de architectuur, de aansluiting op het datawarehouse en de implementatie van onze eigen payment service provider. Een les die we zeker meenemen bij nieuwe projecten en die we anderen graag meegeven is dat het heel belangrijk is om meer ruimte in te bouwen voor de frontend-vormgeving. In totaal draaien er in Nederland en België veertig webshops op dit nieuwe platform. Het was dan ook een enorme uitdaging om enerzijds de schaalbaarheid en efficiency en anderzijds de individuele merkidentiteit per titel goed in balans te krijgen en te houden.’

Welke stappen wil DPG Media eCommerce in de nabije toekomst nog zetten met de nieuwe website?

‘Op de korte termijn gaan we vooral aan de slag met het uitbouwen van het minimum viable product (MVP) en het introduceren van een klantervaring voor de bezoekers van de Donald Duck-webshop. Daarnaast gaan we ons optimalisatieprogramma uitbreiden, wat we nu zowel aan de client side als aan de server side kunnen testen. Iets verder vooruitkijkend gaan we ons vooral focussen op het verbeteren van de klantervaring door bijvoorbeeld meer personalisatie te integreren. Daarnaast gaan we de aftersalesflow verbeteren, meer inspiratie toevoegen en zo kan ik nog wel even doorgaan!’