Twinkle | Digital Commerce

De Bijenkorf groeit online hard in ‘moeilijk jaar’

2021-06-09
1000562
  • [nieuws]
  • 1:07

Volgens de Bijenkorf was 2020 ‘een bijzonder moeilijk jaar’ voor het warenhuis. De totale omzet daalde met 22 procent. Het online kanaal bleef ondertussen hard doorgroeien, en steeg 53 procent in omzet.

De omzetdaling is volgens het warenhuis een direct gevolg van de winkelsluitingen vanwege de coronapandemie. Zeker de sluiting in een deel van de traditioneel drukke maand december had veel effect. In totaal daalde de omzet van de winkels met 44 procent. De totale omzet – de Bijenkorf noemt geen cijfers – komt dus 22 procent lager uit. Dat komt vooral omdat de online omzet van het bedrijf fors steeg, met 53 procent, in Nederland, België en Duitsland. Het bedrijf is inmiddels ook in Frankrijk en Oostenrijk actief, maar vorig jaar was dit nog niet het geval. In totaal nam het aantal online bezoekers met 31 procent toe tot 152 miljoen.

De operationele winst daalde van 77,8 naar 19,4 miljoen euro. Ceo Giovanni Colauto voorziet op de korte termijn nog wel een lastige periode voor de retail. Wel geeft hij aan vertrouwen te hebben in de toekomst. De Bijenkorf zegt zich ook dit jaar te blijven richten op de belangrijkste speerpunten: duurzaamheid, klantbeleving en internationale groei.

Lees ook: ‘De Bijenkorf vliegt online’ (Twinkle 1 2021)