Twinkle | Digital Commerce

“Het is zonde om het fijnmazige netwerk van PostNL niet te gebruiken”

2021-06-09
1000562
  • [branded content]
  • 3:22

Olijfolie door de brievenbus. Je moet er maar op komen. Ridder Drost, oprichter van het luxe olijfoliemerk Liquido d’Oro, deed het. Hij startte Olivery en werkt samen met PostNL in de levering van olijfolie op abonnementsbasis.

Hoe Olivery is ontstaan? Ridder vertelt: ‘Mijn olijfolie-avontuur is gestart met Liquido d'Oro. Dat is opgericht als een high end merk voor met name de retail en de horeca. We verkopen mooie flessen olijfolie en een hoop consumenten weten ons via de webshop te vinden. Maar de olie wordt bijvoorbeeld ook in Michelin sterrenrestaurants gebruikt. Daarnaast zijn we bekend van de miniflesjes olijfolie die bij pizza’s en de carpaccio van de Albert Heijn zitten.’

Liquido d’Oro is dus succesvol, vooral op de B2B-markt. Maar Ridder zag meer kansen: ‘De consumenten waar wij ons op richten, zijn op zoek naar kwaliteit en gemak. Ze willen goede service en zijn bereid om daar best iets voor te betalen, als ze maar ontzorgd worden. Vanuit die gedachte is Olivery ontstaan. De consument koopt één keer een starterskit met een mooie basisfles. Daarna ontvangt hij navullingen door de brievenbus.’

Meer mooie, inspirerende verhalen van ondernemers lezen? Download het magazine en lees alles over hun succes en de foodbezorging van PostNL.

Download het magazine

Waarom brievenbus-olijfolie?

Consumenten ontzorgen is een belangrijke reden achter het ontstaan van Olivery, maar het is zeker niet de enige. Duurzaamheid is ook een drijvende kracht. Het bedrijf importeert olijfolie uit Italië in tanks en vult in Nederland de navulzakken. Ridder: ‘Daarmee maken we een enorme efficiëntieslag. Op hetzelfde pallet waar je normaal gesproken 300 liter olijfolie in glazen flesjes vervoert, vervoeren wij een tank van 1000 liter.’ De gevulde zakjes olijfolie passen perfect in de brievenbusverpakking waarin ze worden bezorgd. ‘Dat neemt minder ruimte in dan een grote doos met glazen flessen, dus het vervoer is veel efficiënter en duurzamer.’


Fast-moving consumer goods gewoon door de brievenbus

Experiment

Olijfolie door de brievenbus bezorgen lijkt simpel, maar je moet wel zeker weten dat het werkt. Ridder deed een experiment: ‘Toen ik het had bedacht, heb ik een paar van die zakken laten maken en onder ons Liquido d'Oro-account naar onszelf teruggestuurd. Niet veel later werd ik gebeld door onze accountmanager van PostNL die zich afvroeg wat ik aan het doen was. Of ik er wel over had nagedacht wat er gebeurt als een zak olijfolie tussen de briefpost ontploft. Eigenlijk niet.’

Samenwerking met PostNL

Ridder legde zijn idee uit en PostNL werd enthousiast. De twee partijen gingen in gesprek: ‘Ik geloof in het hele concept om fast-moving consumer goods door de brievenbus te gaan leveren, omdat PostNL beschikt over een heel fijnmazig distributienetwerk. De postbezorgers komen praktisch bij elke voordeur. Het is zonde om dat netwerk niet te gebruiken.’ PostNL deelde die visie en bleef betrokken bij de uitrol van het concept. Ridder: ‘PostNL is tot op de dag van vandaag een hele belangrijke supporting partner voor ons, voor de uitrol van dit hele concept. Ze sparren met ons of denken mee over gewicht en afmetingen. Daarnaast helpen ze bij het testen, bijvoorbeeld door een net iets vriendelijker tarief te rekenen.’

PostNL is tot op de dag van vandaag een hele belangrijke supporting partner voor ons, voor de uitrol van dit hele concept. - Ridder Drost, oprichter Liquido d’Oro en Olivery

Slimme fles

Olivery blijft haar concept verder uitrollen. Daar horen sinds kort ook slimme olijfolieflessen bij. Deze hebben een chip die het ware olijfolieverbruik meet en automatisch nieuwe olie bestelt als de fles bijna leeg is. Ridder legt uit: ‘Ik heb een koffie-abonnement. En ik reis veel. Het komt weleens voor dat ik dan vergeet om mijn abonnement te pauzeren en thuiskom met een vracht koffie achter de voordeur. Heel vervelend. Daarom dachten we: kunnen we nou niet echt on demand gaan leveren?’ De fles wordt inmiddels uitgetest door 50 consumenten.

Naast slimme flessen, heeft het bedrijf plannen om haar aanbod uit te breiden. Ridder vertelt: ‘We gaan het concept uitbreiden, ook buiten de foodsector. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan wasmiddelen, shampoo of handzeep. Allemaal duurzame en eerlijke producten die op abonnementsbasis door de brievenbus geleverd kunnen worden.’

Meer weten over Food bezorging of Food fulfilment door PostNL? Geef je op voor het gratis digitale kennisuurtje.