Twinkle | Digital Commerce

Passie voor cactussen

2021-05-06
1000562
  • [interview]
  • 1:30

Logistieke processen binnen kwekersbedrijven zijn niet ingericht om online winkels goed van dienst te zijn, zag Hanneke Ubink, eigenaar House of Cactus. Daar wil ze verandering in brengen.

Cactussen en succulenten (vetplanten) direct geleverd vanaf de kweker. Dat is de core business van de nieuwe webshop. Nu is het assortiment nog beperkt, maar dit wordt de komende maanden uitgebreid. Daarnaast zijn er diverse ompotten beschikbaar die met de planten geleverd worden. Eigenaar Hanneke Ubink is zelf telg uit een kwekersfamilie. ‘Ik zie de wereld om me heen veranderen. Zelf koop ik bijna alles online. De plantenwereld blijft hier in mijn beleving nog een beetje bij achter’, aldus Ubink. In samenwerking met FloralInnovations, met wie ze al ruim drie jaar in gesprek hierover was, is nu de stap gezet en is House of Cactus live gegaan.

De uitdaging in de online verkoop van planten zit in het feit dat het levend materiaal is: ‘Elk product is dus anders. En daarnaast is er keus uit vele honderden verschillende soorten in diverse potmaten, maar die zijn niet het hele jaar leverbaar. Alles fotograferen en online zetten is een onbegonnen zaak’, aldus de eigenaar. ‘In een tuincentrum kopen mensen wat ze op dat moment mooi vinden, online werkt dit anders.’

De planten worden verpakt en via DPD verstuurd vanuit de kwekerij. Voor het inpakken zijn steeds meer middelen beschikbaar, weet Ubink. ‘Een deel daarvan is helaas nog steeds van plastic. Ik denk dat hier de komende jaren nog een grote verbeterslag te maken valt.’

Marketinginspanningen zijn op dit moment nog minimaal. ‘De site is nog maar een paar weken live en we brengen eerst in kaart of het logistieke proces allemaal goed loopt’, meldt de eigenaar. ‘Voor nu zetten we in op digitalisering van de voorraden en hierdoor uitbreiding van het assortiment.’