Twinkle | Digital Commerce

De toekomst in B2B is digital: 5 redenen

2021-05-18
1000562
  • [branded content]
  • 5:07

In de afgelopen maanden heeft e-commerce dezelfde groei doorgemaakt als in de afgelopen jaren samen. Volgens McKinsey "[...] zegt 70 procent van de B2B-besluitvormers dat ze openstaan voor nieuwe, volledig zelfbediening of externe aankopen van meer dan $50.000, en 27 procent zou meer dan $500.000 uitgeven."

De manier waarop klanten in contact treden met bedrijven is radicaal aan het veranderen. Deze veranderingen zullen ook na de pandemie blijven bestaan. U willt uw budget voor vernieuwingen zo goed mogelijk besteden. U vraag zich wellicht af hoe het mogelijk is om op een efficiënte manier te handelen en het bedrijf niet verder in gevaar te brengen? Het antwoord kan zijn: e-commerce. U kunt al klein beginnen en na de eerste successen rolt uw stap voor stap uit.

1. B2B Digital maakt kopen zo makkelijk mogelijk

Met een prettige klantervaring op digitale kanalen kunnen B2B-bedrijven zich onderscheiden van hun concurrentie. B2B-verkopers zullen succesvoller zijn als ze werkdagen van B2B-kopers zo gemakkelijk mogelijk maken. Wanneer B2B-bedrijven erin slagen hun klanten echt te helpen, is de kans groot dat ze voor de klant voor de lange termijn behouden, hun klantenbestand uitbreiden en ook nieuwe klanten aantrekken.

En denk aan kostenbesparingen! De automatisering van terugkerende taken zoals selfservice-opties voor uw klanten maakt de handen van uw medewerkers vrij. Deze vrijgekomen capaciteit kan worden ingezet om meer aandacht aan de ondergewaarde klanten meer aandacht te geven.

En denk aan kostenbesparingen! De automatisering van terugkerende taken zoals selfservice-opties voor uw klanten maakt de handen van uw medewerkers vrij. Deze vrijgekomen capaciteit kan worden ingezet om meer aandacht aan de ondergewaarde klanten meer aandacht te geven.

Snel kunnen reageren op nieuwe trends, technologieën of klantbehoeften draagt bij aan meer tevreden klanten en groeiende online verkopen. Er is een breed aanbod van e-commerce systmen die het verkopen van producten en diensten op de B2B-markt mogelijk maken. Maar het vinden van het juiste commerceplatform gaat verder dan alleen functies: het gaat om beheer, schaalbaarheid en hoe het nieuwe systeem past in het reeds bestaande applicatielandschap.

Maak kennis met de huidige trends, innovaties en technologieën in B2B e-commerce!

2. Het stelt uw klanten op de eerste plaats

De klant stimuleert de doorontwikkeling van uw online shop. Een klantgerichte digitalisering verlaagt de kosten van elke interactie, verschuift de focus van uw verkooppersoneel van de reperterende taken naar het brengen van echte toegevoegde bedrijfswaarde en leidt tot het belangrijkste doel: het verbeteren van klanttevredenheid en loyaliteit. De online shop opzetten is één ding. Maar wat er echt nodig is de juiste strategie om uw klanten te leren om de shop te adopteren in haar dagelijkse werkzaamheden. SPOILER: deze reis eindigt niet met de aankondiging van nieuwe selfservices op uw website.

Mijn tip: definieer een duidelijke strategie voor een B2C-geïnspireerde B2B online business. Met een sterke focus op klantsegmenten, geweldige content en een nuttig trainingsprogramma, zorgt u ervoor dat klanten de nieuwe e-commerce website gaan gebruiken, wat de totale proposite van uw bedrijf versterkt.

3. Het geeft uw After Sales een boost

Klanten van fabrikanten willen hun investeringen maximaal benutten en machines zo lang mogelijk draaiende houden. Dit is de perfecte speeltuin voor de verkoop van vervangende onderdelen en after-sales services. Ondersteun klanten met de juiste instructies, correcte reserveonderdelen, documentatie en onderhoudshandleidingen en geef ze ook alle informatie waarmee ze de hoogst mogelijke uptime van de machine kunnen bereiken. Natuurlijk 24/7, zowel online als offline.

Met de juiste productinformatie worden altijd de juiste onderdelen besteld, die vervolgens snel, efficiënt en op tijd vervangen kunnen worden. Overigens: Wist u dat u de service afspraak met de onderhoudsdienst tegelijk met het reserveonderdeel kunt boeken in een klantenportaal?

Een digitaal klantenportaal kan gegevens gebruiken die zijn verzameld uit uw CRM, PIM, OMS, CAD, ERP, maar ook informatie uit marktplaatsen, fulfilmentcentra, betalingsproviders en servicepartners. Er zijn ook andere bronnen zoals: slimme machines en IoT-componenten.

Moderne tools op basis van machine learning kunnen daar gebruik van maken en nieuwe bedrijfsmodellen en services creëren, zoals predictive maintenance of het automatisch opnieuw bestellen van verbruiksartikelen of reserveonderdelen. Dit om de omzet te verhogen, de klantloyaliteit te vergroten en de uptime van machines hoog te houden.

4. U kunt overal verkopen en vanaf elke locatie leveren

Door uw producten in online shops aan te bieden, worden aankoopprocessen eenvoudig. Maar het ontvangen van een 'niet op voorraad'-informatie direct nadat uw klant op de' kopen'-knop heeft gedrukt, leidt er niet alleen toe dat klanten niet terugkeren, maar start ook een reeks interne processen op die veel geld zullen kosten. Door nauwkeurig te communiceren wat er op voorraad is, waar het beschikbaar is en wanneer, bouwt u vertrouwen op bij uw klanten.

Optimale gebruikerservaring in B2B e-commerce

• toont real-time voorraadinformatie op elk kanaal
• biedt veel bezorgmodellen zoals dropshipping, click & collect of bezorging op een specifieke tijd en plaats
• zorgt voor snelle, geautomatiseerd retouneren en zrogt ervoor dat de processen met leveranciers soepel verlopen.
• Maakt het mogelijk om bestellingen te splitsen zodat dringend benodigde goederen eerder kunnen aankomen
• Biedt de klant één overzicht van alle bestelhistorie om eerdere bestellingen en facturen te bekijken en het opnieuw bestellen zo eenvoudig mogelijk te maken.

5. Groei Internationaal

2021 wordt het jaar waarin de wereldwijde B2B e-commerce nog eens een enorme boost krijgt. Voor fabrikanten is het van het grootste belang om de juiste reserveonderdelen,waar dan ter wereld, te verkopen. E-commerce dient dan ook afgestemd te zijn op de installed base van hun klanten.

Het is een uitdaging om de juiste strategie voor verschillende landen te vinden. Er zijn heel verschillende benaderingen om dit aan te pakken, van heel langzaam beginnen en één land tegelijk inzetten, tot één regio echt succesvol maken, zodat alle andere snel willen volgen.

3 tips voor succesvolle wereldwijde B2B e-commerce

1. B2B-klanten verdienen een B2C-achtige klantervaring, echter zijn de algemene vereisten voor B2B-commerce anders.
2. Verspil geen tijd verbeteringen aan te brengen als de tevredenheid over aankopen daalt tot een niveau waarop klanten de neiging hebben om naar de concurrentie over te gaan.
3. Onderschat de kracht van verandermanagement niet. U moet uw organisatie door het veranderingsproces leiden. Communicatie is de sleutel.

Doe mee met de Intershop Commerce Talks om deze redenen verder te onderzoeken! De video's informeren u over alles wat u moet weten voor een opzetten en managen van een succesvol e-commercebedrijf in B2B - van ROI-analyse tot een praktische checklist voor uw replatforming-project. Samen met klanten en partners worden best practices en specialistische inzichten in groeistrategieën gepresenteerd - en korte interviews brengen je naar het volgende niveau als het gaat om huidige trends, innovaties en technologieën.

Ontmoet B2B-commerce-experts live of raadpleeg opnames die u altijd en overal kunt bekijken.