Twinkle | Digital Commerce

‘Practice what you preach’

2021-03-10
1000561
  • [interview]
  • 3:09

Camiel de Lange van Bergen was als kind al ondernemer; hij verkocht bevroren Danoontjes als ijsjes op straat. Op zijn 12de verkocht hij als power seller op e-Bazar (nu e-Bay) golfspullen; hij had ontdekt dat ze online veel goedkoper in te kopen waren dan via de golfclubs. Zijn volwassen carrière begaf zich van Facebook naar Rocket Internet, van Ace & Tate naar slic. Onlangs begon De Lange van Bergen als cmo ad interim bij Inner Circle. Deze keuze was mede gedreven door corona: ‘Ik miste het om met een jong team iets cools neer te zetten.’

Inspiratie

‘De meeste inspiratie haal ik uit mensen uit mijn omgeving die ook oprichters of cmo’s zijn. Zo heb ik met een aantal vrienden een WhatsAppgroepje, genaamd Battleplan Talks, waarin we allerlei ideeën met elkaar bespreken. Daarnaast probeer ik elke maand een keer koffie te drinken met een investeerder of een founder, om ervaringen te delen. En verder luister ik graag naar de geweldige podcasts van professor Scott Galloway, volg ik TechCrunch en Mashable en zie ik de laatste tijd heel veel interessante dingen gedeeld worden op LinkedIn.’

Digital commerce

‘Het leuke aan e-commerce vind ik dat je op schaal een product aan de man kunt brengen, dat je met heel veel impact iets kunt lanceren. Online kun je zó veel mensen bereiken. En waar het een jaar of vijf á tien geleden nog een hype was om alles volledig online te laten gaan, is nu omnichannel de beste optie. Het moet voor de customer journey niet uitmaken voor de klant waar hij koopt: on- of offline. Alle ervaringen moeten naadloos in elkaar overlopen: online kopen en offline retourneren, klantenservice in elk kanaal, noem het maar op. Hoe meer mensen je aan wilt spreken, hoe meer noodzaak om zowel online als offline punten te hebben. Je ziet dat voormalige pure players als Coolblue en Ace & Tate ook stenen vestigingen openen; dat is immers een fantastische branding tool. En voor sommige producten is een fysieke showroom cruciaal. Ik ben aan het verbouwen en merk dat ik online niet goed kan beoordelen of bijvoorbeeld stoffen, verf of tegeltjes een goede keuze zijn. Ik wil de stof voelen, de kleuren van alle artikelen in het echt zien.’

Trots

‘Zakelijk gezien ben ik enorm trots op Ace & Tate. Het was de droom van co-founder Mark de Lange en mij. We hadden enorm hoge verwachtingen, en dat die dan uitkomen is heel bijzonder. We hebben een bedrijfscultuur weten te creëren waarin mensen aangeven dat ze trots zijn om er te werken. Dat is zó tof!’

Winkelen

‘Ik ben een extreem fanatieke online shopper. Altijd al geweest, eigenlijk. Het is natuurlijk practice what you preach, maar ik vind het ook heel leuk: je ontdekt online snel veel en soms is het ook gewoon prijsgedreven.’

Vrije tijd

‘Op dit moment zit ik in een verbouwing – best een uitdaging, in de lockdown. In juni verwachten mijn vrouw en ik ons eerste kind. We houden erg van reizen, toen ik vertrok bij Ace & Tate hebben we een wereldreis gemaakt van anderhalf jaar en dat was zo’n fantastische ervaring! Daarnaast investeer ik actief in start-ups en vind ik beleggen in aandelen heel leuk om te doen. Verder sport ik graag: denk aan golf, tennis en hardlopen. En last but not least ontspan ik ook graag op de bank met een Netflix-serie.’

Aanraders

‘Ik heb twee boeken die ik iedereen in deze branche echt kan aanbevelen. Het ene is Shoe dog, de autobiografie van Nike’s oprichter Phil Knight. En het andere is Open, ook een autobiografie, maar dan van Andre Agassi. Dat gaat vooral over motivatie.’