Voor bol.com was 2020 een jaar waarin het alle verkoopverwachtingen overtrof. Vooraf had moederbedrijf Ahold Delhaize als doel gesteld dat het platform voor 3,5 miljard zou verkopen, maar door de covid-19-pandemie steeg de handelsvolume in 2020 naar 4,3 miljard euro.
Dat is een groei van ruim 50 procent ten opzichte van vorig jaar, toen de verkopen stegen van 2,1 naar 2,8 miljard euro. Dat meldt moederbedrijf Ahold Delhaize vandaag, bij de bekendmaking van de jaarcijfers en de cijfers van het laatste kwartaal. En vooral dat laatste kwartaal schroefde het volume van de Twinkle100-aanvoerder flink op. In de laatste maanden van vorig jaar steeg de handelsvolume van bol.com met 70 procent.
Officieel platform
De 41.000 handelspartners van bol.com deden het in het laatste kwartaal ook erg goed. Zij zagen de verkopen met 110 procent stijgen. Die partners zijn overigens inmiddels goed voor 57 procent van het totale handelsvolume van bol.com. Een jaar eerder was dat nog 47 procent. Partners zijn dus goed voor het grootste gedeelte van het handelsvolume van bol.com, dat in 2020 dus ook statistisch gezien een handelsplatform is geworden. Eigenlijk zouden externe verkopers pas dit jaar goed moeten zijn voor 45 procent van de verkopen op bol.com, maar daar loopt bol.com dus twee jaar op voor.
Als gebruikelijk deelt Ahold geen informatie over de resultaten onder de streep van bol.com. Behalve dat het platform aan 2020 een positieve EBIT heeft overgehouden. Maar omdat dat om operationele inkomsten gaat, valt moeilijk te zeggen of de netto cijfers rood of zwart kleuren.
Online merken
De andere online merken van Ahold Delhaize worden niet dusdanig uitgelicht zoals bol.com. Het is dus moeilijk te zeggen hoe Albert Heijn, Etos en Gall&Gall online hebben gepresteerd. Wel zijn de totale online verkopen van Ahold Delhaize in Europa bekend. Die komen neer op 5,485 miljard euro. Dat is inclusief de handelsvolume van bol.com. Albert Heijn liet eerder al weten dat de online omzet inmiddels de grens van 1 miljard euro is gepasseerd.
De totale online verkoopcijfers van Ahold Delhaize kwamen vorig jaar uit op 7,6 miljard euro. Verwacht wordt dat dit jaar dat bedrag 30 procent zal toenemen. Van bol.com verwacht Ahold dat het handelsvolume dit jaar de grens van 5 miljard euro zal passeren.
Lees hier het interview dat Twinkle onlangs had met Frans Muller, de ceo van Ahold Delhaize.
Ik vraag me af hoe Ahold boekhoudkundig omzet kan boeken van partners. Want partners boeken die omzet ook wel in hun bedrijf en zij betalen de omzetbelasting en BTW. Er toch even op wijzen dat Amazon de omzet van zijn marktplaats niet meetelt in zijn omzetcijfers. Amazon telt énkel de omzet die ze haalt uit de services die ze aanbied aan deze verkopers, namelijk de commissies, verzendkosten (FBA) en advertising. Aangezien ze niet de verkoper van het product zelf zijn kunnen zij ook helemaal niet die omzet in hun verkoopcijfers opnemen. Bol.com kan dat blijkbaar wel. Wanneer Amazon dus zegt dat de helft van de omzet komt van verkopers op hun platform, dan wil dat zeggen dat de helft van hun omzet komt uit de commissies en dergelijke die ze aanrekenen, en dus niet de omzet van de verkoop. Dat wil zeggen dat omzetgewijs de verkoop van handelaren op Amazon al lang véél verder zit dan 75%. Dus ofwel is Bol.com wel degelijk de verkoper van een partner artikel en nemen ze de omzet mee op , ofwel doen ze dat niet en beperken ze zich tot facilitator/platform waarmee ze altijd schermen als er onverhoopt problemen optreden met een klant en een bestelling.