Twinkle | Digital Commerce

Fors meer klachten over pakketdiensten in 2020

2021-02-23
1000562
  • [nieuws]
  • 1:16

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat het aantal klachten over pakketbezorgers in 2020 is toegenomen met 44 procent ten opzichte van een jaar eerder.

De meeste klachten gingen over nooit bezorgde pakketten (24 procent) en onterechte ‘niet thuis meldingen’ (21 procent). In totaal ontving de Consumentenbond vorig jaar ruim 13.000 klachten over pakketdiensten, ruim 4.000 meer dan een jaar eerder. Er werd het meest geklaagd over PostNL (8.833) en DHL (2.876). Opvallend is de toename in het aantal klachten over kleinere bezorgdiensten. Over DPD kwamen er bijvoorbeeld 1.339 klachten binnen, een toename van 84 procent ten opzichte van 2019. Ook over GLS (toename van 80 procent) en UPS (toename van 62 procent) werd meer geklaagd.

Begrip

Ruim 12.000 panelleden werden door de Consumentenbond gevraagd naar hun ervaring met pakketbezorging. Het merendeel heeft begrip voor latere bezorging van hun pakket als gevolg van drukte, de lockdown of slecht weer. Er is minder begrip voor de klantenservice, die van de ondervraagden gemiddeld een vijf kreeg.

Onwil

Dat lage cijfer heeft vooral te maken met de slechte bereikbaarheid en de onwil om klachten op te lossen. Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, licht toe: ‘Pakketdiensten verschuilen zich maar wat graag achter de (web)winkels waarbij consumenten hun aankopen doen. Maar een pakketbezorger die net doet of de bewoners niet thuis zijn, is toch echt een probleem van de pakketdienst. Daar heeft de winkel helemaal niets mee te maken. Wij gaan met de postbedrijven in gesprek om te zorgen dat de klachtafhandeling beter gaat.’