Twinkle | Digital Commerce

PostNL bereikt limiet

2021-01-20
1000562
  • [nieuws]
  • 1:47

Grote drukte bij PostNL zorgt ervoor dat webshops hun belofte over wanneer iets geleverd kan worden, moeten aanpassen. Het is bij de pakketbezorger nog drukker dan vooraf verwacht.

Consumenten worden opgeroepen om pakjes pas te retourneren na Sinterklaas, zo vertelt directeur Pakketten Liesbeth Kaashoek van PostNL tegen Nu.nl. Webshops wordt gevraagd om hun levertijden aan te passen in de communicatie: ‘Daar zijn zij teleurgesteld over en wij ook. We kunnen gewoon niet meer alles ophalen.’ Het bedrijf laat weten dat alsnog 95 procent van de pakketten op tijd wordt bezorgd.

Tien miljoen

‘We bezorgen deze week meer dan tien miljoen pakketten, dus ruim boven de anderhalf miljoen per dag’, vertelt de directeur. De extra drukte heeft te maken met Sinterklaas, Black Friday en de coronacrisis, waardoor consumenten meer online bestellen. Volgens Kaashoek heeft ook de drukte in de winkelstraten geleid tot meer pakketten: ‘Er werd opgeroepen niet meer naar de stad te gaan en online te bestellen,’ aldus Kaashoek.

Grenzen bereikt

Een woordvoerder laat aan NOS weten dat het voor het eerst webshops moet vertellen dat de grenzen zijn bereikt: ‘Om ons netwerk draaiende te houden, moeten we nu onze grenzen aangeven. We lopen echt tegen de grenzen van ons netwerk aan. We moeten nu helaas tegen webshops zeggen: sorry, dit is wat we kunnen ophalen, de rest doen we een dagje later.’

Begrip

In een persbericht roept PostNL op tot begrip: 'We bevinden ons in een uitzonderlijke situatie en vinden het vervelend dat we deze maatregelen moeten treffen,' vertelt Kaashoek. 'We vragen onze klanten en consumenten daarvoor om begrip. Maar alleen zo blijven we in staat om 95 procent van de pakketten veilig en op de beloofde dag te bezorgen. Dat we daar ook tijdens deze topdrukte in slagen, is een enorm compliment waard voor alle PostNL-collega's.'

DHL

Concurrent DHL zegt nog wel zijn klanten te kunnen bedienen. 'Het is extreem druk en ook drukker dan verwacht, maar we kunnen al onze klanten nog prima bedienen, zowel kleine als grote webshops,' aldus een woordvoerder tegen NOS. DHL zegt vanwege de drukte nu geen nieuwe klanten aan te nemen, om zich ten volle op de al bestaande relaties te kunnen richten.