Twinkle | Digital Commerce

Het hoogseizoen voor e-commerce

2020-12-02
1000562
  • [opinie]
  • 2:17

Nu november achter ons ligt en iedereen zich voorbereidt op kerst en het afsluiten van het jaar, is het tijd om terug te kijken op hét hoogseizoen voor e-commerce. Singles Day, Thanksgiving, Black Friday én Cyber Monday vinden namelijk allemaal plaats in dezelfde maand en resulteerden dit jaar wederom in nieuwe records.

Tekst: Eric Jan C. van Putten

Singles Day behaalde meer dan 70 miljard dollar aan sales, Black Friday 9 miljard dollar en Cyber Monday voegde nog eens bijna 12 miljard dollar toe aan deze maand die compleet in het teken van e-commerce staat. Ongelooflijke aantallen – waar we normaal gesproken maanden over doen, is afgelopen november in slechts drie dagen behaald.

Piekdruk

Tijdens deze dagen is onder meer snelheid een belangrijke factor voor de e-commerce ervaring. Hoewel wij zagen dat de ordergrootte van onze klanten 3 tot 10 keer groter was dan normaal, waren de online omgevingen 'just spinning like kittens in the cloud’ zoals CPO en medeoprichter van Dynamicweb Nicolai Pedersen dat zei.

De afgelopen jaren heeft de cloud aangetoond dat het organisaties niet alleen gemakkelijker maakt om nieuwe technologieën toe te passen, maar ook om de investering te spreiden en de kosten van het hosten van technische oplossingen te verlagen. Situaties zoals deze piekdagen in e-commerce zijn waar de cloud echt tot zijn recht komt. Capaciteit opschalen voor slechts een paar dagen, dat zou een nachtmerrie zijn geweest als jouw e-commerce oplossing nog on-premise zou draaien.

De feestdagen & covid-19

Met covid-19 waren de verwachten voor e-commerce dit jaar extra hoog. Velen voorspelden dit jaar opnieuw recordhoogtes voor e-commerce, aangezien veel mensen ervoor zouden kiezen om thuis te bestellen, overvolle fysieke winkels te vermijden en het risico om te worden geïnfecteerd te verlagen. Maar zoals dat gaat met economische situaties, waren dit slechts voorspellingen en kon niemand kon met zekerheid vertellen wat dit jaar zou brengen.

Gelukkig voorzagen veel retailers nog grotere pieken dan in de voorgaande jaren en begonnen zij hun Black Friday sale al iets eerder om de piek zoveel mogelijk te spreiden. Niet alleen om hun eigen fulfilmentcentra te ontlasten, maar ook de bezorgdiensten en om iedereen een kans te geven om de meeste orders op tijd te ontvangen.

Balans opmaken

Nu het grootste gedeelte van dit e-commerceseizoen achter de rug, is de tijd van het jaar aangebroken om terug te kijken wat voor een jaar het was en om uit te kijken naar wat volgend jaar zal brengen. Veel organisaties werken aan plannen voor het aankomende jaar (of jaren) waar digitale transformatie een vaste plek aan tafel heeft gekregen.

Deze gastblog van Eric Jan C. van Putten, VP Marketing bij Dynamicweb, is de derde uit een reeks van vijf voor Twinkle. Lees hier het vorige deel terug.