Twinkle | Digital Commerce

IP Tracking – Anonieme websitebezoekers omzetten in betalende klanten

2020-11-05
1000562
  • [opinie]
  • 2:58

Zelfs nu thuiswerken het nieuwe normaal is, blijft IP tracking een belangrijk onderdeel van marketingtechnologie voor b2b-bedrijven. Zoals een collega van mij vaak zegt: potentiële klanten bezoeken mijn website niet om een sudoku puzzel te maken – zij bezoeken de website met een doel en het is aan jou om daarnaar te handelen.

Tekst: Eric Jan C. van Putten

Martech IP tracking oplossingen

Er zijn meerdere oplossingen die IP tracking aanbieden met een herkenningspercentage tot 75 procent van jouw bezoekers, echter kan dit erg verschillen per land en industrie.

Je kunt al met een klein budget beginnen met een oplossing als Leadberry, maar ik raad Leadfeeder aan. Hun user interface (UI) en het vermogen om bedrijven te herkennen is simpelweg beter en ze hebben een goede prijs-kwaliteitverhouding.

Een andere sterke oplossing is Albacross. Naast IP tracking hebben zij een API voor personalisatie waarmee je jouw website kunt personaliseren op basis van beschikbare IP data via Google Optimize. Zo kun je op jouw homepage industriespecifieke berichten tonen als je weet in welke industrie een bezoeker opereert. Daarnaast hebben ze een handige functie gericht display-advertenties getoond kunnen worden.

En dan is er nog één die ik graag wil benoemen: Lead Forensics. Een sterke oplossing met een hoog herkenningspercentage. En ze bieden, net zoals Albacross, een op IP gebaseerde personalisatie-engine die daarnaast een analyseoplossing bevat, zodat je de impact van personalisatie kunt meten. Mijn ervaring is dat de prestaties met 20 tot 30 procent kunnen stijgen; meer tijd op de site, meer paginabezoeken, meer conversies.

Personalisatie op basis van IP

De kracht van IP-gebaseerde personalisatie staat onder druk sinds thuiswerken ‘normaal’ is geworden. Een zekere Digital Experience Platform-leider deelde zelfs dat deze vorm van personalisatie dood is. Ik ben echter van mening dat op IP gebaseerde personalisatie een goed begin kan zijn om de bezoeker een betere customer experience te bieden in de eerste cruciale seconden. Dit resulteert in meer paginabezoeken, langere tijd op de site, terugkerende bezoeken en hogere conversieratio's.

Oplossingen zoals deze kunnen ook laten zien dat er meerdere bezoeken van verschillende mensen binnen een bedrijf zijn. Als deze gegevens rechtstreeks naar jouw CRM gaan, kun je engagement-waarde scoring en contextuele inzichten toepassen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Rapporteren en meldingen op basis van activiteit

Ongeacht of al deze gegevens in jouw CRM stromen, kan rapporteren over websitebezoekers een krachtige oplossing zijn voor je salesteam. Mijn advies is om te starten met de volgende drie rapportages:

  1. Bepaalde pagina’s – Niet alle pagina's zijn van gelijke waarde. Als iemand jouw vacaturepagina bezoekt, zou het jou dan, vanuit een verkoopperspectief, echt schelen? Maar wat als ze jouw demo- en/of prijspagina bezoeken, maar daar niet converteren?
  2. Een bepaald aantal activiteiten – Als een bezoeker meerdere productpagina’s en klantcases bekijkt, kun je daaruit opmaken dat hij een oplossing aan het onderzoeken is. En krijg je bezoeken van meer dan één persoon, dan is het overduidelijk dat opvolgen de enige logische keuze is.
  3. Bezoek van bedrijf x – Het kan soms lastig zijn om alles bij te houden. De meeste oplossingen kun je integreren met je CRM of je kunt een gecontroleerde accountlijst uploaden. Dit zorgt ervoor dat je meldingen krijgt wanneer een bedrijf dat aan bepaalde criteria voldoet jouw site bezoekt.

Conclusie

IP tracking is, zelfs nu we allemaal thuiswerken, een haalbare en eenvoudig te gebruiken oplossing en zou in 2020 deel moeten uitmaken van de meeste b2b marketing technology stacks voor een contextuele 360-weergave van jouw potentiële en bestaande klanten om hen een betere ervaring te bieden.

Deze gastblog van Eric Jan C. van Putten, VP Marketing bij Dynamicweb, is de tweede uit een reeks van vijf voor Twinkle. Lees hier het vorige deel terug.