Twinkle | Digital Commerce

Bol.com stopt met adverteren

2020-12-16
1000562
  • [nieuws]
  • 1:32

Naar aanleiding van de sluiting van niet-essentiële winkels neemt bol.com maatregelen om de drukte te bolwerken.

De online shop verwacht dat consumenten nog meer online gaan winkelen in de toch al drukke feestdagenperiode. ‘Dit zorgt voor een extra grote druk op onze logistieke processen, die van onze verkooppartners en de bezorgdiensten waarmee we samenwerken. Ook voor ons is dit een uitzonderlijke situatie’, meldt de retailer in een persbericht.

Geen advertenties

De online shop heeft besloten om geen commerciële advertentiecampagnes meer te communiceren. Zowel op de radio, televisie en op social media zullen geen advertenties meer te zien of horen zijn. ‘Een deel van de advertentieruimte op radio en televisie die we al hadden ingekocht, geven we weg aan goede doelen’, aldus bol. Op het platform zelf worden ook geen promoties meer gedaan. Enkele weken geleden nam de retailer een soortgelijk besluit in België vanwege de drukte rondom Black Friday.

Prioriteit

Daarnaast geeft bol.com prioriteit aan corona-essentiële artikelen zoals handzeep, mondkapjes en babyartikelen. Daarna wordt voorrang gegeven aan het feestdagen-assortiment, zoals kerstcadeaus en -versiering. ‘Voor overig assortiment kan het daardoor voorkomen dat wij onze leverbelofte tijdelijk aanpassen of het assortiment tijdelijk offline zetten.’

Lokale winkeliers

Lokale fysieke winkeliers krijgen binnenkort een speciaal plekje op het platform van bol. Tijdens de sluiting van non-food winkels in België afgelopen november, werd het initiatief winkelindebuurt.bol.com gelanceerd om lokale winkeliers te ondersteunen. Het platform is van plan om dit initiatief ook zo snel mogelijk voor lokale Nederlandse winkeliers te lanceren.

Online drukte

Bol.com is niet de enige online retailer die de drukte maar amper aankan. Zo laat een woordvoerder van wehkamp aan Nu.nl weten meer online verkopen te verwachten: ‘Dat effect zagen we ook toen dit voorjaar de eerste maatregelen werden afgekondigd.’ Ook supermarkten hebben het druk met bestellingen. ‘Er was en is veel vraag naar het thuisbezorgen van de boodschappen, dus de bezorgmomenten lopen snel vol’, zegt Anoesjka Aspeslagh, woordvoerder van Albert Heijn tegen RTLNieuws.