De retourpercentages bij Duitse online retailers zijn hoger dan in andere landen, zo blijkt uit een onderzoek van de Duitse Kamer van Koophandel en Industrie (DIHK).
Bij de ondervraagde winkeliers in Duitsland is het retourpercentage hoger dan zes procent. Het gemiddelde van andere landen komt uit op 3,8 procent, zo weet Internetworld. Oostenrijk, Nederland, Zwitserland, Groot-Brittannië en Frankrijk hebben retourpercentages tussen de 3,4 en 5,6 procent. De best scorende landen zijn de Verenigde Staten (3 procent), Italië (2,9 procent) en China (2,9 procent). Er werd voor het onderzoek geen onderscheid gemaakt tussen sectoren en verkoop tussen B2C en B2B.
Volgens het onderzoek speelt de betalingsvoorkeur mee in de retourpercentages. In Frankrijk en Italië is bestellen op rekening bijvoorbeeld niet mogelijk. In Frankrijk betalen klanten hun aankopen rechtstreeks via automatische incasso, creditcard of Paypal.
Een andere mogelijke verklaring voor het hoge percentage in Duitsland is de mogelijkheid om gratis te retourneren. Volgens de onderzoekers is het in veel Europese landen ongebruikelijk om producten gratis te retourneren, terwijl in Duitsland door klanten wordt verwacht dat een product zonder extra kosten kan worden teruggestuurd.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Duitsers spannen de retourkroon
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.