Twinkle | Digital Commerce

PAY. ziet doorbraak voor QR-betalen

2020-10-13
1000562
  • [branded content]
  • 4:36

Weinig branches worden zo hard geraakt door de coronacrisis als de horeca. Dat vereist improvisatie en creativiteit, ook op het gebied van nieuwe technologie. Met als gevolg dat mobiel betalen daar nu een hoge vlucht neemt. Joost Janssens, Business Partner & Alliance Manager bij PAY., ziet hierin een belangrijke doorbraak voor de acceptatie van QR-betalingen.

Beeld: Zuiver Beeld

Vooropgesteld: de coronacrisis is een drama op veel niveaus. Qua volksgezondheid en sociale interactie, maar zeker ook voor de economie. Ondernemers staan onder grote druk, net als hun personeel. De horeca voelt de klappen van deze crisis al vanaf het prille begin van de uitbraak. Uitbaters zoeken oplossingen en vinden die deels in mobiele diensten. Om afstand te kunnen bewaren in cafés, lunchrooms en restaurants is bestellen en betalen via QR-codes een echte uitkomst, constateert Janssens, die verantwoordelijk is voor de partnerships van betaalprovider PAY. “Wij zien een flinke groei van afnemers uit de horeca. QR-codes zijn even wennen voor een sector die draait om persoonlijk klantcontact, maar veel ondernemers zeggen: we moeten wel!”

Coronacrisis

Voor PAY. is het zelf ook even schakelen. Dagelijks leidt de online betaalprovider honderdduizenden betalingen in de Benelux en daarbuiten in goede banen. “De afgelopen maanden is ons klantportfolio echt veranderd”, zegt Janssens. “Theaters, festivals en ticketplatforms waren al klant, maar door de coronacrisis ligt die hele branche op zijn gat. Vanwege de richtlijnen voor anderhalve meter afstand beleven onze diensten in de retailsector echt een hausse.” Voor de een pakt dat beter uit dan voor de ander. “Speelgoedwinkels en drogisterijen draaien een soort Sinterklaas-omzet in deze coronatijd”, vertelt Janssens. “In de horeca is de situatie helaas anders. Voor de gastvrijheidsbranche is een digitale menukaart natuurlijk niet hetzelfde als direct klantcontact, maar door het opgelegde overheidsbeleid ontkomen ze er niet aan om hun bedrijfsvoering te veranderen.”

Voordelen

In de praktijk pakken de mobiele opties goed uit. Janssens: “Consumenten ervaren het vaak als prettig, maar het biedt ook voor ondernemers voordelen. Mobiel betalen is bijvoorbeeld veel sneller voor beide partijen. Je hoeft bijvoorbeeld niet de ober te roepen om het bonnetje te betalen door geld op een schaaltje te leggen of mee te lopen naar de kassa.” Voor ondernemers zijn er meer voordelen, al worden die nog niet altijd ten volle benut. Volgens Janssens biedt de return-pagina na een betaling een gouden kans. “Dan ben je de klant niet direct kwijt en kun je nog iets extra’s doen, conversie creëren: een tegoedbon of korting geven op de volgende aankoop, maar ook een loyaltyprogramma aanbieden, de inschrijving voor een nieuwsbrief of gewoon een mailadres vragen om de bon op te sturen.” Het psychologische effect van zo’n vervolgactie mag niet worden onderschat. “Betalen appelleert aan pijn. Het is dan gewoon handig om iets positiefs in te bouwen aan het einde van de betaalactie.”

QR-codes

PAY. ontzorgt organisaties met hun betalingsverkeer. Dat kan zowel online als offline zijn – van webshops tot pinterminals in fysieke winkels, maar ook MOTO’s (Mail or Telephone Orders), QR-codes en in-app betalingen. Binnen de huidige corona-beperkingen blijken QR-codes bij uitstek een geschikt instrument. PAY. werkt samen met meerdere partners die deze functionaliteit aanbieden voor horeca-ondernemers. “Dit biedt een oplossing om RIVM-maatregelen na te leven”, zegt Janssens. “Voor ons is dit een interessante groeimarkt, maar het is natuurlijk niet leuk om te zien hoe zwaar de horeca het heeft. Deze technologie helpt ze, niet alleen met betalingen maar ook met het hoog houden van de servicegraad en klanttevredenheid.”

Roomservice

Een goed voorbeeld van QR-bestellen is te zien bij Van der Valk Hotels. Met de app Anna-Bel zet deze keten de techniek in voor de eigen restaurants, terrassen en roomservice. Gerard Schomaker van Valk Digital: “Bijkomend voordeel is een lastenverlichting voor de receptie. Roomservice werd voorheen telefonisch besteld. Die telefoontjes kwamen altijd bij de receptie uit. Het tijdstip waarop mensen normaal gesproken trek krijgen, is precies op het moment dat er veel wordt in- en uitgecheckt. Doordat de gasten dit nu digitaal kunnen doen, zijn onze recepties ontlast.”

Klantervaring

Een andere toepassing is Tabletmenukaart.nl, waarbij elke tafel beschikt over een eigen tablet waarop het menu integraal kan worden bekeken, besteld en betaald. Deze dienst werkt samen met PAY. aan een allround customer experience voor TGI Fridays, een Amerikaanse bar & grill-keten die sinds 2018 ook in Nederland aan de weg timmert. Om bezoekers een complete klantervaring te blijven geven in coronatijd, focust TGI Fridays zich volledig op ontvangst en service. Met de digitale menukaart houdt de fastfoodketen de personeelskosten laag en het serviceniveau hoog. Robert Bitzberger, operations manager bij TGI Fridays: “Dankzij deze dynamische QR-oplossing werken wij efficiënter én sneller. Hierdoor kunnen wij ons volledig focussen op de customer experience zonder ons zorgen te hoeven maken over het missen van bestellingen.”

Contactloos betalen

Zeker in deze tijden zijn QR-betalingen relevanter dan ooit: het stelt consumenten in staat om betaalmomenten volledig contactloos af te handelen. Janssens: “De klant rekent gemakkelijk af door de QR-code te scannen in het afrekenvenster van de Tabletmenukaart. Nadat de klant heeft betaald, komt hij terecht op een pagina die horecazaken een extra conversiemoment biedt.” Alex Dolstra, oprichter van Tabletmenukaart.nl: “Met deze toepassing kunnen op hetzelfde moment meerdere afrekeningen tegelijk plaatsvinden. Dat kon in het verleden niet. Iedere gast kan op elk moment de rekening opvragen, een fooi toevoegen of direct betalen. Hierdoor loop je nooit meer een klant mis en bedien je zelfs met minder personeel méér tafels.”

Mobiele gewenning  

Er wordt vaak gespeculeerd of de coronacrisis onze werkprocessen blijvend gaat veranderen. Volgens Janssens geldt dat zeker voor afrekenen met je smartphone. “Cash zal in de toekomst altijd wel blijven bestaan, maar ik denk wel dat consumenten steeds meer gewend raken aan mobiel betalen. Initiatieven als QR-bestellen en -betalen in de horeca, maar ook bijvoorbeeld Tikkie en Payconiq, hebben hier flink aan bijgedragen. Dit is echt een blijvertje.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met PAY.