Twinkle | Digital Commerce

KNVB blieft EasyToys niet

2020-09-17
1000562
  • [nieuws]
  • 1:39

Webshop EasyToys mag niet als shirtsponsor op het tenue van voetbalclub FC Emmen staan. Dat heeft de KNVB bepaald. Zowel de shop als de club beraden zich op vervolgstappen.

FC Emmen, dat actief is in de Eredivisie, had naarstig de behoefte aan een nieuwe shirtsponsor. Voor een half miljoen euro per jaar werd een overeenkomst bereikt met EasyToys, nummer 88 van de Twinkle100. Maar vanwege de verkoopactiviteiten van die laatste steekt de KNVB een stokje voor de samenwerking.

EasyToys verkoopt namelijk seksspeeltjes en dat is volgens de bond in strijd met de regelementen. Zo staat in artikel 6 lid 1 van het ‘Reglement Wedstrijd Betaald Voetbal’ dat sponsoruitingen niet in strijd mogen zijn met ‘de goede zeden, de goede smaak of het fatsoen.’

Zowel FC Emmen als EasyToys reageren zwaar teleurgesteld. Zo hadden de twee partijen volgens De Telegraaf al afgesproken dat jongeren tot 18 jaar geen voetbalshirt van de club konden kopen met de naam van webshop erop, en daarnaast zou ook de jeugd van FC Emmen zonder de shirtsponsor spelen. Maar de club zou dat hele pakket nooit hebben kunnen presenteren.

In een verklaring laat de KNVB weten dat het bestuur betaald voetbal het ‘niet gepast vindt dat supporters ongevraagd geconfronteerd worden met een reclame-uiting die (direct of indirect) in verband kan worden gebracht met de seksindustrie.’

Ceo Eric Idema van EasyToys: ‘Wij hoopten juist dat meer positieve aandacht voor onze webshop zou bijdragen aan het doorbreken van het taboe dat nog altijd rust op onze branche. Het feit dat erotiek en seksualiteit voor sommigen nog ongemakkelijke onderwerpen zijn, blijkt maar weer uit de beslissing van de KNVB. En dat terwijl onze toys inmiddels toch echt in twee van de vier Nederlandse huishoudens liggen.’

In een reactie laat FC Emmen-voorzitter Ronald Lubbers weten zich te beraden over vervolgstappen. ‘Maar we zijn zeker niet van plan onze hoofdsponsor te laten vallen.’ Ook EasyToys laat weten het er niet bij te laten zitten.

Lees ook: Eric Idema (EDC Retail): ‘Vliegwieleffect in heel Europa.’