Twinkle | Digital Commerce

Eric Idema (EDC Retail): ‘Vliegwieleffect in heel Europa’

2020-07-24
1000562
  • [interview]
  • 2:56

De online verkoop van seksspeeltjes heeft tijdens de coronacrisis een vlucht genomen. Omdat veel mensen nu thuiswerken en meer tijd doorbrengen met de partner, neemt de behoefte naar de productgroep toe. EDC Retail, bekend van webshops EasyToys en Beate Uhse, profiteert daarvan. Ceo Eric Idema: ‘Het target van dit jaar zouden we eigenlijk pas over anderhalf jaar halen.’

Als gevolg van de coronacrisis moest het erotiekbedrijf snel schakelen. Een uitbreiding van de opslagruimte in Veendam, die eigenlijk pas over enkele jaren ter sprake zou komen, werd deze week aangekondigd. 3.000 vierkante meter aan opslag extra, verdeeld over twee ruimtes. Inclusief een inpakmachine- en straat. ‘We moesten wel grotere voorraden opslaan, mede door de corona-pandemie’, stelt Idema. ‘We gaan steeds meer naar eigen productie in Azië. 40 procent van onze omzet is eigen lijn producten, maar dat percentage willen we graag verhogen. Dat vergt meer ruimte en dan heb je meer capaciteit en werkruimte nodig.’

Het is echter niet alleen die groei van de eigen lijn producten en anticipatie op een mogelijke tweede golf die voor de uitbreiding van EDC Retail heeft gezorgd. Het Veendammer bedrijf investeerde vorig jaar flink in zijn aanwezigheid over de grens, zo nam het de online activiteiten van Beate Uhse over, waar webshops als Pabo.nl, Beate-Uhse.com en AdametEve.fr onder vallen. ‘En dan breekt corona uit, meteen in heel Europa, en wij acteren in veel van die landen. Dan krijg je een vliegwieleffect met als gevolg een enorme piek en enorme drukte’, stelt Idema. ‘We hebben bijvoorbeeld Adam et Eve in Frankrijk erbij gekregen, daar hebben we een marktaandeel van 40 procent. Daarvoor zat je op 0.’

Beate Uhse

Mede door die groei in het buitenland moest de retailspeler ook inzetten op meertalige medewerkers. Die opereren allemaal vanuit Veendam (‘Groningen is een goede internationale studentenstad’), maar de directeur sluit niet uit dat er in de toekomst ook een apart kantoor in Frankrijk komt. ‘In Frankrijk willen we het goed doen en daar zien we veel kansen. Duitsland loopt ook goed, maar moeten we investeren in Beate Uhse. Dat merk is qua bekendheid heel groot, maar de loyaliteit was verdwenen. Iedereen kent het merk, maar zou je er ook kopen? Daarom zijn we nu bezig met een complete rebranding.’ Idema geeft aan wel open te staan voor verdere overnames, maar concrete plannen liggen er nog niet.

Dat laatste geldt in zekere zin ook voor de kijk van Idema op fysieke winkels. EDC Retail beschikt momenteel niet over eigen winkels, maar een pilot op dat vlak ligt in het verschiet: ‘We oriënteren ons op het testen van een pop-upstore. Puur om te kijken hoe dat zou leven. We hebben daar wel wat ideeën over. In Groningen? Je moet wel de massa opzoeken. Groningen is niet zo dichtbevolkt als bijvoorbeeld Amsterdam. De locatie is nog niet bekend, maar we kijken wel naar een spot.’

Nieuwe generatie

Ook de consument blijkt anders te kijken naar de aanschaf van seksspeeltjes en aanverwanten. Idema: ‘Sexual wellness en selfsupport zijn meer bespreekbaar. Je merkt dat dat verandert. De nieuwe generatie praat makkelijker over seks en dat merken wij goed. Onze doelgroep is ook van 18 tot en met 35. We willen je vanaf je 18e meenemen in de reis. Van het beginstadium van condooms tot de eerste keer een vibrator tot het uitproberen van verschillende technieken.’ Tenslotte, wat blijkt tijdens deze tijd een populaire inhoud van het nachtkastje? ‘Bij mannen zijn de duurdere masturbators en luxe poppen in trek. Bij vrouwen gingen de satisfyers en single speeltjes met orgasmegarantie heel hard. Terwijl koppels hun heil zagen in experimentele producten zoals bondagesets.’