Twinkle | Digital Commerce

‘1.000 procent groei gerealiseerd’

2020-10-09
1000562
  • 2:13

Refurbished.nl, kersvers aanvoerder van de Ecommerce50, is toegevoegd aan het programma van het CrossBorder Event. In aanloop naar zijn sprekersessie op vrijdag 30 oktober geeft oprichter Omar Ouchene vast een en ander prijs.

Proficiat met jullie aanvoerderschap! Trots?

‘Uiteraard! Ons hele team heeft hard gewerkt om dit te bewerkstelligen en zo zetten wij het logischerwijs met zijn allen ook voort. Zowel qua omzet als personeel zijn we met 1.000 procent gegroeid en die rek is er nog lang niet uit.’

Dit jaar opende Refurbished.nl ook de virtuele deuren in Duitsland en Oostenrijk, plus livegang in Frankrijk binnenkort. Waarom deze specifieke landen?

‘Terechte vraag en het antwoord is eigenlijk heel simpel: in die drie landen zijn al andere partijen actief. Voor ons is het een logische stap om daar waar de refurbished markt zich reeds ontwikkelt live te gaan, in plaats van in landen waar men minder goed bekend is met refurbished producten. Daarnaast heb je als Nederlands bedrijf doorgaans meer feeling met een Duitse markt, ook al zijn Duitse consumenten anders dan bijvoorbeeld de Poolse markt, die bij ons ook op de planning staat. Vanwege de Duitse taal wordt logischerwijs Oostenrijk ook meegenomen. Ditzelfde geldt voor België, hier zijn wij reeds actief en met het toevoegen van de Franse taal aan de Belgische website is de stap kleiner door te pakken naar Frankrijk aangezien de klantenservice dan Franstalig is ingericht voor België.’

Wat zijn actuele aandachtspunten/uitdagingen binnen jullie organisatie in relatie tot e-commerce over de grens?

‘Lokale marketing vooral. Voor ieder bedrijf is het denk ik een uitdaging hoe je (online) marketing juist inzet met een andere taal en cultuur als achtergrond. Het vertalen van content en het aannemen van klantenservicemedewerkers die andere talen spreken, intern of extern, dat zijn bijvoorbeeld de issues niet.’

Ook gaat Refurbished.nl zijn assortiment uitbreiden; hoe gaat dit uitpakken denk je?

‘Ons bedrijf is ontstaan vanuit een visie met 4 duidelijke punten: bewustzijn, behoefte, aanbod en kennis. Wij geloven dat refurbished net begonnen is en dat “alles met een stekker” en “waar veel vraag naar is” refurbished zal worden aangeboden. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij Ikea, dat nu met gereviseerde meubels aan de slag gaat. Wij staan er niet raar van op te kijken als je over een paar jaar ook refurbished wasmachines, televisies, keukenapparatuur, maar ook bijvoorbeeld elektrische fietsen bij ons kunt aanschaffen. Op korte termijn zijn er logische categorieën, zoals Windows-computers, waarvan wij verwachten dat deze snel een aanzienlijk deel van onze verkoop zullen vertegenwoordigen.’

Met welke kernboodschap gaan de toehoorders van jullie sprekersessie op het CrossBorder Event naar huis?

‘Hoe je groeit met 1.000 procent zonder controle te verliezen. Antwoord: focus.’

Klik op de links voor de programma's van het CrossBorder Event en de Dutch E-commerce Week.