Twinkle | Digital Commerce

‘Het is de angst voor het onbekende’

2020-08-27
1000562
  • [branded content]
  • 5:02

Bol.com is steeds minder een online retailer, maar een platform. Inmiddels 34.000 verkooppartners in Nederland en België zijn hier actief nu, want zie een bereik van 11 miljoen klanten en gemiddeld 2,5 miljoen winkelbezoeken per dag ook maar eens te weerstaan. Toch? ‘Ons platform is als het ware een hele grote etalage of enorme winkelstraat, waar ook merken van kunnen profiteren.’

Merkbehoud op een platform, kán dat wel? Het is een vraag die veel ondernemers bezighoudt. En die sommigen (misschien) ook tegenhoudt. Arjen Heida, Director Retail Media Group bij bol.com, denkt graag mee met potentiële verkooppartners voor aanvullende (marketing)oplossingen om hun assortiment of merk meer onder de aandacht te brengen op bol.com. ‘Wat we soms terugkrijgen is dat ondernemers ons als concurrent zien. Maar als ze ons beter leren kennen, gaan ze daar anders over denken gelukkig. Bol.com benut de kracht van het netwerk en plaatst partners juist voorop. Meer dan de helft van onze bestelde pakketjes worden verkocht door onze verkooppartners en we willen graag dat dat percentage toeneemt. Ons platform is als het ware een hele grote etalage of enorme winkelstraat, waar ook merken van kunnen profiteren.’ Een merk opbouwen buiten bol.com loont beslist in zijn optiek – je verhoogt immers de top-of-mind positie onder consumenten en dat helpt ook klanten wanneer zij hun zoektocht op bol.com starten naar een artikel van een bepaald merk. ‘Effectief levert dat een verkoop op.’

Mode-modus

Ruim een decennium geleden begon het platformavontuur van bol.com, toen het mogelijk werd om tweedehands boeken te verkopen via deze weg. Dit imago blijkt tien jaar later te beklijven, vertelt Heida (rechts op de foto). ‘Sommigen denken echt dat wij alleen een boekenwinkel zijn al dan niet voor externe verkopers, maar we zijn méér dan dat’, lacht hij. ‘Onze verkooppartners – zowel groot als klein – zijn inmiddels vertegenwoordigd in allerlei categorieën; elektronica, huis&tuin, drank, mode, noem maar op.’

Inzoomend zet bol.com momenteel serieuze stappen op modevlak: deze maand ging de online retailer een samenwerking aan met tijdschrift LINDA, waarbij ook modebedrijven de kans krijgen hun merk ‘te etaleren in een meer inspiratievolle context’ dan op het platform. Onder meer Björn Borg greep deze kans met beide handen aan. ‘Het gros van de consumenten denkt bij ons merk aan underwear. Maar we zijn veel meer; de onderbroek is slechts een accessoire in ons totaalaanbod. Björn Borg is een sports fashion brand, waarbij het podium in LINDA een mooie kans is om onze zichtbaarheid te vergroten. En hopelijk ook een andere eindconsument te bereiken’, verklaart Antoine Huizinga, Managing Director Benelux bij Björn Borg.

Ruim 4 jaar is Björn Borg nu actief op het platform van bol.com. Wat waren destijds spreekwoordelijke beren op de weg om in te stappen? ‘Het is vooral het onbekende. Als A-merk wil je jezelf wel goed positioneren natuurlijk, dus rezen vragen als waar bol.com voor staat en wie we dan zouden bereiken. Ook wilden we verzekerd zijn van een kwalitatieve distributie, in een passende merkomgeving, en waren we bijvoorbeeld benieuwd wie in de lead zou zijn’, blikt Huizinga (links op de foto) terug. Daarop ging hij het gesprek aan met bol.com en inmiddels weet Huizinga dat aanwezigheid op dit platform legio mogelijkheden biedt. ‘In plaats van bol.com als een bedreiging te zien, is het juist een kans. Je runt je eigen retailwinkel. Dat vergt dagelijkse opvolging, maar in algemene zin is er een goede balans. Ze nemen je ook echt mee, onder andere door het delen van de marketingkalender en waardevolle inzichten.’ Wat leverde het tot nu toe op dan? ‘Van een nul-omzet gingen we in het eerste jaar naar een verrassend goed resultaat. In het tweede jaar hebben we de business met 50 procent vergroot. Die lijn wilden we voortzetten, maar toen kwam covid-19 en ontstond er stagnatie. Gelukkig zitten we de laatste tijd weer in de lift.’ 

Slipstream

Ondernemers die zich met hun merk aan het platform van bol.com verbinden, betalen geen opstartkosten voor hun (extra) online winkel. Wel betalen ze per verkocht product commissie aan ’s lands grootste e-commercespeler. Maar hier staan een hoop voordelen tegenover. Naast het eerder genoemde bereik van 11 miljoen klanten in Nederland en België kunnen verkooppartners namelijk rekenen op hulp van bol.com in allerlei vormen. Heida: ‘Elke partner kan terecht op ons online platform voor allerlei informatie, zoals nieuws, uitleg over marketingtools, nieuwe innovaties en kennisdeling bijvoorbeeld. Eerder gingen we ook heel bewust het land in, hielden we partnerevents in plaatsen als Eindhoven en Groningen. Maar in coronatijd wisselen we onze expertise nu uit via webinars en verloopt onboarding aan de hand van een online introductieprogramma.’ Heida erkent dat instappen op het platform best spannend is voor ondernemers, maar benadrukt dat het bedrijf investeert in de 1-op-1-relatie en verkooppartners echt op allerlei manieren probeert te supporten. ‘We willen ze meeslepen in de slipstream van een goed en sterk merk als bol.com. Sámen groeien.’ Dat dit gemeend is, blijkt uit de enorme groei van nieuwkomers. Vorig jaar rond deze tijd waren er 20.000 ondernemers, nu zijn het er ruim 55% meer.

Tijdsinvestering loont

Qua vrijheid zit het wel snor voor ondernemers op het platform van bol.com, licht Heida desgevraagd toe. ‘In principe kun je lekker je gang gaan. Maar alles in redelijkheid. Stel een partner verstuurt pakketjes telkens te laat, de klantenservice is beroerd, producten gaan snel kapot of iemand vraagt bijvoorbeeld 200 euro voor mondkapjes, dan komen wij op een zeker moment wel in actie ja. We houden de performance van verkooppartners in de gaten. We hebben tenslotte een eigen merk te beschermen, evenals onze gezamenlijke klanten.’

Huizinga kan het zojuist geschetste beeld beamen. Volgens hem heb je als ondernemer op het platform van bol.com alles zelf in de hand. ‘Alle begin is natuurlijk moeilijk, fietsen leer je ook niet in één dag. Maar zodra je gewend bent geraakt aan het omgaan met de processen van bol.com, is het verder aan jou. Mijn advies: focus! Zo creëer je een positieve boost. Je brand op de juiste manier presenteren, daar draait het om. Prijs is één ding, maar beschikbaarheid en reviews zijn misschien nog wel belangrijker. Mijn ervaring is dat je de investering in tijd absoluut terugziet in je resultaat.’

Gewoon partner van bol.com worden dus? Heida: ‘Absoluut. Ik verbaas me nog regelmatig hoeveel we verkopen op dagbasis. Daar kun je als partner, ook als merk, mooi van profiteren!’

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met bol.com

Beeld: Zuiver Beeld