Twinkle | Digital Commerce

Superapps

2020-06-25
1000562
  • [opinie]
  • 1:47

Het is zaterdagochtend en je leest het nieuws op je telefoon. Vervolgens zie je je favoriete vlogger met een nieuw product, je bestelt het product direct. Tegen de avond ga je uit eten met je vrienden en boek je een taxi om naar het restaurant te gaan. Ondertussen geef je de aankomsttijd door aan je vrienden. Na het diner laat je meteen een beoordeling achter en deel je de rekening. Daarna besluit je met een deelfiets naar huis te gaan. Eenmaal thuis stelt je partner voor om een weekendje de natuur in te gaan. Dit lijkt je leuk en je boekt meteen een natuurhuisje. Maar: stel je nu eens voor dat je al deze activiteiten op je telefoon hebt verricht met slechts één app.

Deze superapp die ik hier boven beschrijf bestaat al, in China. Sterker nog, het zijn er zelfs twee: WeChat en AliPay. Waar wij dus minstens tien apps nodig hebben om de bovenstaande zaterdag te regelen, kan dat in China met slechts één van deze apps.
Deze allesomvattende apps hebben grote gevolgen voor e-commerce. Zo kun je vanuit een link in een chat, video of game direct overgaan tot betaling zonder de app ooit nog te verlaten. De scheiding tussen social, media, gaming en e-commerce bestaat in China dus niet meer.

Deze superapps bieden een niveau van gebruikersgemak dat wij hier in het westen niet kennen. Al zie je nu wel dat onder andere Facebook en Google door China geïnspireerd raken. Voor ons betekent dit dat we moeten waken voor de grote keerzijde van het gemak: privacy. Slechts één of twee bedrijven zullen op deze manier namelijk beschikking hebben over alle informatiestromen.