‘Om de digitale relatie met zijn klanten te versterken’ en om tegemoet te komen aan het veranderende klantgedrag, breidt Starbucks in de komende anderhalf jaar zijn gemaksformules uit.
Honderden eigen winkels worden bijvoorbeeld omgebouwd tot Pickup Stores, waar klanten alleen mobiel kunnen bestellen en afrekenen. Ook gaat de koffieketen in de Verenigde Staten nadrukkelijk inzetten op drive-thrus en afhalen aan de stoeprand. De focus van het bedrijf op koffie on the go staat centraal hierbij.
Nieuwe normaal
De huidige pandemie heeft Starbucks’ koerswijziging sterk beïnvloed, zo valt op te maken uit een open brief van ceo Kevin Johnson aan de medewerkers van het koffiebedrijf. ‘Terwijl we navigeren door de coronacrisis, versnellen we de transformatie van onze winkels om ons aan te passen aan de nieuwe realiteit.’ Of deze veranderingen (op den duur) ook in Nederland worden ingevoerd, is niet bekendgemaakt.
Lees ook: Starbucks sluit webwinkel
"We are borrowing strongly from our lessons navigating this in China, expanding options for mobile ordering and pick-up, and innovating on our store operations to serve customers responsibly." Tot de komst van Luckin had Starbucks geen formele bezorgdienst in China. Die volgde na de komst van Luckin middels een samenwerking met Alibaba's ele.me. Pas met de integratie van Starbucks in Alibaba's Hema supermarkten en de Starbucks Now stores die een kopie waren van Luckin kreeg Starbucks pick-up points. Mooi om te zien hoe ze gedwongen door concurrentie zijn gaan 'innoveren'.
Desondanks zag ik onlangs dat ze ook in lijken te zetten op koffie in supermarkten e.d.