Google besloot vorig jaar om mobielvriendelijkheid mee te tellen als ranking factor. Ondanks dat de zoekmachine de verschillende vormen van mobielvriendelijke webshops accepteert, is niet iedere variant even positief voor de mobiele ranking. Wat is het verschil tussen responsive design, dynamic serving, mobiele url’s en een app? En waarom kiest u voor één van deze oplossingen?
Tekst: Felice Bok
Responsive design - hoe werkt het?
Bij responsiveness speelt de weergegeven webshopversie in op het apparaat van de webshopbezoeker. De url’s en de html-code blijven hetzelfde, maar Google toont een mobielvriendelijke weergave van de webshop. Het instellen van deze zogenaamde ‘viewport’ is een onmisbare stap om Google te attenderen op het responsieve karakter van de webshop. De viewport toont het formaat waarin de webpagina’s getoond wordt. De kosten van het opzetten van een responsive design zijn relatief hoog, maar hier staat tegenover dat de onderhoudskosten relatief laag uitpakken. Er hoeven immers niet meerdere webshopvarianten te worden onderhouden.
Responsive design & mobile seo
Responsive design wordt door Google aangedragen als de ‘best practice voor mobielvriendelijkheid’. Hetzelfde geldt vanuit een seo-perspectief: de linkwaarde van de pagina belandt namelijk bij één url en er bestaat geen verhoogd risico op duplicate content. De keerzijde van responsive design is dat u mobiele content niet gericht kunt optimaliseren op zoekersintentie. Bovendien kan de bezoeker geconfronteerd worden met onstuimige lappen tekst (al dan niet geschreven voor desktop seo).
Dynamic serving (met één url) - hoe werkt het?
Bij dynamic serving blijft de url van de webshop weliswaar hetzelfde, maar verandert de html van de webshop wel. Het is daardoor mogelijk om de content per type device aan te passen. Via een code in de header van de webshop (‘Vary: user agent') attendeert u Google op de ambiguïteit van de webshop. De implementatie van dynamic serving is echter een stuk complexer dan dat van een responsive design, waardoor er makkelijker fouten gemaakt kunnen worden tijdens het opzetten. De noodzaak om twee verschillende versies te onderhouden zorgt ervoor dat een dynamically served website op de lange termijn relatief duurder uitpakt dan responsive.
Dynamic serving & mobile seo
Net als bij responsive design belandt de linkwaarde bij één url en ontstaat er geen duplicate content. Bovendien heeft dynamic serving het voordeel dat u kunt voorkomen dat langdradige desktoppagina’s de laadtijd voor mobiele gebruikers negatief beïnvloeden. Anderzijds bent u hierdoor wel verplicht om van iedere pagina twee verschillende versies te maken om duplicate content te voorkomen. Hierdoor bestaat het risico dat webshopgebruikers in de war raken, wanneer ze content terug willen zoeken op een ander device.
Mobiele url’s - hoe werkt het?
Het is ook mogelijk om een ‘aparte’ mobiele webshop op te zetten naast de desktopvariant. Deze versie heeft afwijkende url’s en een eigen xml-sitemap. Net als bij dynamic serving kunt u andere content tonen op deze pagina’s. Het inzetten mobiele url’s is goedkoper dan de overgang naar een responsive design of dynamische pagina’s.
Mobiele url’s & mobile seo
Net als bij dynamic serving kunt u met mobiele url’s aparte content schrijven voor mobiele pagina’s. Dit biedt dus extra kansen voor gerichte contentoptimalisatie. De nadelen van deze methode wegen echter zwaarder dan de voordelen. Zo hebben mobiele url’s bijvoorbeeld weinig linkpopulariteit en men moet er apart voor gaan linkbuilden. Bovendien dient de user agent detection up-to-date te worden gehouden, zodat Google onderscheid kan blijven maken tussen de mobiele- en de desktopversie van de webshop. Tot slot dient er altijd een aparte sitemap op te worden gezet voor de mobiele versie.
App-versies - hoe werkt het?
Door middel van apps kunnen bezoekers toegang krijgen tot een mobielvriendelijke versie van de webshop. U hoeft de oorspronkelijke webshop hiervoor niet responsive te maken. Dit idee spreekt veel webshopeigenaren tot de verbeelding: de financiële investering is relatief laag vergeleken met het ombouwen van de originele webshop.
App-versies & mobile seo
Het inzetten van apps als vervangende webshop is een bad practice voor seo. Het komt de gebruikersbeleving niet ten goede wanneer een bezoeker eerst een applicatie moet downloaden om een webshop (mogelijk eenmalig) te kunnen bezoeken. Google ontmoedigt dit beleid dan ook door webshops met app-versies minder goed te laten ranken.
Conclusie
Wanneer u met uw webshop in wilt zetten op mobile seo, dan is het implementeren van een responsive design de meest geschikte keus. Dynamic serving of het gebruik van mobiele url’s is weliswaar een acceptabel alternatief, maar maakt de webshop relatief onderhouds- en foutgevoeliger. Ondanks het populaire imago van apps doet deze insteek niets positiefs voor uw mobile seo.
Felice Bok is seo-consultant bij ISM eCompany.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Mobile seo-oplossingen: welke kiest u?
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.