Twinkle | Digital Commerce

SEO trends voor webshops in 2020

2020-06-24
1000562
  • [opinie]
  • 2:28

Zoekmachines ontwikkelen constant de algoritmes waarmee zij websites indexeren. Zo introduceert Google circa vier keer per jaar een zogenaamde broad core algorithm update om zijn algoritmes aan te scherpen. Deze updates brengen vaak grote veranderingen in de organische zoekresultaten teweeg. Het SEO-landschap is hierdoor onderhevig aan continue verandering. Ook in 2020 zijn er daarom een aantal zaken waarmee rekening gehouden moet worden wat betreft zoekmachine-optimalisatie.

Tekst: Kiara Karg

Kwalitatieve content

Eén van de sterkste signalen die Google de laatste jaren heeft afgegeven over het belang van kwalitatieve content, was de broad core update uit augustus 2018. Websites voorzien van kwalitatieve, relevante en unieke content krijgen een kleine voorsprong in de organische zoekresultaten. Daarom is het belangrijk content op een zo natuurlijk mogelijke manier in te zetten. Zorg ervoor dat je content nauw aansluit op de zoekvraag van gebruikers. Let er daarnaast op dat je zoekwoordengebruik in dienst staat van je content, en niet andersom.

Autoriteit en expertise

Waaruit blijkt dat jij dé autoriteit bent binnen jouw vakgebied? Een belangrijke manier om dit uit te stralen met goed geschreven teksten, is het toevoegen van auteursinformatie. Een herkenbare naam en netjes ingevulde biografie presenteren aan zowel lezers als zoekmachine-crawlers geeft een duidelijk signaal dat er iemand tijd en aandacht aan het artikel heeft geschonken. Een tweede signaal dat bijdraagt aan je autoriteit is iets dat de meeste sites vaak simpelweg vergeten: bronvermelding. Wees niet bang om een keer een derde partij te citeren en een uitgaande link in een artikel op te nemen.

Responsive design

Google gaf aan dat alle websites rond september 2020 'mobile first' geïndexeerd zullen worden. Stuk voor stuk worden ze vanuit het perspectief van de mobiele gebruiker beoordeeld. Dit betekent dat de gebruikservaring van websites op mobiele telefoons minstens zo goed moet zijn als op desktops. Door gebruik te maken van een responsive website kun je hier goed op inspelen. Als je dit nog niet doet, dan is nu dus hét moment om je website klaar te maken voor deze verschuiving.

Page Experience Update

Naar verwachting wordt Google’s Page Experience Update begin 2021 uitgerold. In het kort is deze update gefocust op het beter beoordelen van de gebruikservaring op websites. Dit betreft met name de basiselementen die gebruiksvriendelijkheid faciliteren: de mobielvriendelijkheid, het gebruik van het HTTPS-protocol en de aanwezigheid van een beveiligingscertificaat, de laadtijd van pagina’s en de daarbij behorende core web vitals.

Het jaar van de gebruiker

Resumerend is 2020 het jaar van de gebruiker: met name Google (en Bing) hebben hun algoritmes dusdanig sterk ontwikkeld dat zij min of meer met het oog van een menselijke gebruiker naar websites kunnen kijken, en op die manier ook beoordelen. Biedt gebruikers waardevolle, unieke content, een fijne gebruikservaring en voorkom de over-optimalisaties uit het verleden om een zo natuurlijk mogelijk web-ervaring te bieden – dan volgt de positieve kwaliteitsbeoordeling vanuit de zoekmachines vanzelf.

Kiara Karg is SEO Specialist bij Lequal