Twinkle | Digital Commerce

Dip voor Belgische e-commerce

2020-06-15
1000562
  • [nieuws]
  • 0:54

De e-commercesector in België scoorde 15 procent lager dan verwacht. Dit is vooral te wijten aan de reis- en evenementensector die is stilgevallen.

Dat blijkt uit de BeCommerce Market Monitor, in handen van Gondola. Het is voor het eerst sinds de start van de metingen dat er een daling is in de online uitgaven van Belgen. Het is vooral te wijten aan de coronacrisis, waarbij reis- en evenementenwebsites compleet stil kwamen te liggen. De aankoop van producten is daarentegen wel gestegen met bijna 20 procent.

De afgelopen jaren was er steevast een groei van ongeveer 7 procent per jaar. Nu gaat het om een daling van 8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, dat neerkomt op 235 miljoen euro. De sector scoort daarmee 15 procent lager dan verwacht.

Wel is het aantal online shoppers toegenomen met 2 procent naar 7,5 miljoen. Uit het onderzoek blijkt dat vier op de tien consumenten meer online heeft gewinkeld. Daarnaast is tien procent ervan overtuigd meer online te gaan shoppen na de coronacrisis.