Twinkle | Digital Commerce

HemdVoorHem.nl nu ook voor haar

2020-06-12
1000562
  • [nieuws]
  • 4:18

Het assortiment is nog niet volledig, maar HemdVoorHem.nl heeft de eerste producten toegevoegd voor vrouwen. Binnenkort krijgt de vrouwenafdeling ook een eigen webshop onder HemdVoorHaar.nl.

De domeinnaam HemdVoorHaar.nl staat al zo’n negen jaar gereserveerd voor HemdvoorHem.nl. ‘Voor als hier ooit tijd voor is’, zegt Michiel Snoek, oprichter van HemdVoorHem.nl tegen Twinkle. ‘Het valt ons op dat het aanbod in zakelijke damesblouses gering is en wij zien hier een kans in. De afgelopen tien jaar hebben wij gebouwd aan ons eigen platform en logistiek, daardoor kunnen wij nu makkelijk opschalen zonder veel extra kosten. Natuurlijk is mode voor vrouwen heel anders en hoe zij kleding beleven is ook zeker niet hetzelfde als bij mannen, we zullen hier waarschijnlijk de komende maanden en jaren de nodige ervaringen in opdoen.’

Live gaan

Deze week is de categorie ‘dames’ toegevoegd aan HemdVoorHem.nl. Snoek: ‘Dit geeft ons de ruimte om uit te gaan vinden hoe de ideale webshop voor dames eruit moet komen te zien.’ De ervaring leert dat een nieuwe webshop opzetten misschien nog wel moeilijker is dan het opzetten van HemdVoorHem.nl, zo legt Snoek uit: ‘Zo is er een avontuur geweest met een webshop in kinderkleding, dit is niet gelukt en dit heeft veel tijd en geld gekost. Zodra we het wiel hebben uitgevonden en weten hoe we het precies vorm willen geven, gaan we “echt” live.’

Contentspecialiste Astrid van Wordragen houdt zich bezig met de opzet van de categorieën en de keuzes voor de artikelen. ‘Een perfecte match, want voordat ze bij ons begon, was ze persoonlijk styliste, waarbij ze vrouwen hielp bij het uitzoeken van perfect passende outfits zowel qua maat als persoonlijkheid,’ aldus Snoek.

Michiel Snoek

Doelgroep

Samen met de online partner Blauwe Monsters bekijkt HemdVoorHem.nl per categorie en artikel naar het zoekvolume in Google en richten aan de hand daarvan de webshop in. Op die manier vormen ze een beeld van de klanten die ze voor ogen hebben voor het nieuwe HemdVoorHaar.nl. Snoek: ‘We denken aan vrouwen die goed weten wat ze willen en die kiezen voor kwaliteit. Ze hebben een duidelijk beeld bij wat ze graag dragen en worden niet zozeer beïnvloed door de modetrends maar wel door hun eigen smaak. Ik snap dat de doelgroep normaal gesproken gedefinieerd wordt door zaken als leeftijd, opleidingsniveau enzovoorts, maar dat is voor ons niet belangrijk.’

Eerste opzet

De webshop HemdVoorHaar.nl wordt gelanceerd als alle categorieën klaar zijn. Momenteel is er een eerste opzet met voornamelijk basisartikelen te vinden op de website van HemdVoorHem.nl. Onder andere onderkleding en een collectie zakelijke vrouwenblouses zijn de eerste vrouwenitems in de webshop. Het overhemd houdt altijd een speciaal plekje in het hard, zo zegt Snoek: ‘Daarom zijn we begonnen met blouses die altijd goed zijn. Naast blouses en ondergoed staan ook de wandelsokken van Falke al online omdat onze vrouwelijke klanten nu al vaak vroegen of we die voor ze wilden bestellen. Zo zit er achter elke collectie wel een verhaal en zijn er ook zeker leveranciers die ondertussen de hoop wel op hadden gegeven dat het ooit werkelijkheid zou worden. Ons assortiment wordt breder en dieper. Denk aan sokken van verschillende merken, panty’s, parfum, leuke cadeausets, riemen, accessoires en natuurlijk een steeds verder groeiende collectie blouses en basics waar iedere vrouw blij van wordt.’

Opgedane kennis

Het plan ging niet over een nacht ijs. Het plan voor HemdVoorHaar.nl zat al veel langer in het hoofd van Snoek: ‘Maar juist door alle opgedane kennis van de afgelopen jaren wil je het in een keer perfect neerzetten. Dat is lastig, we zijn perfectionisten en willen dan ook meteen een dameswebshop kunnen openen die net zo compleet en volledig is als die voor de heren. Soms moet je ook gewoon in het diepe springen en dat hebben we nu gedaan door de damescollectie nog even onder te brengen in onze webshop voor mannen. HemdVoorHaar.nl heeft haar eerste klanten al erg blij gemaakt en dat versterkt de drang om meer, beter en groter te willen. En dat gaat ook gebeuren, maar wel op de manier die bij ons past waarbij de klanttevredenheid van Haar maar ook van Hem zeker niet uit het oog verloren wordt.’

Vertraging

Vorig jaar vertelde Michiel Snoek in een interview met Twinkle dat de webshop voor vrouwen op de planning stond voor eind 2019. De vertraging is vooral te wijten aan de drukte die Snoek met zijn collega’s meemaakte het afgelopen jaar: ‘Ineens is er een piek en dan moeten we als bedrijf alle zeilen met elkaar bijzetten om bijvoorbeeld alle bestelling op tijd geleverd te krijgen voor bijvoorbeeld kerst. Kijk naar de afgelopen maanden waar we tegen een zeer uitdagende situatie aanliepen; waarbij we meer bestellingen hadden dan normaal en we een compleet nieuwe werkwijze moesten verzinnen om veilig met elkaar te kunnen werken. De tijd die “ooit” moest komen was er gewoon nog niet, de ambitie wel. Ik wil dat als we iets doen, we dit ook goed en gefocust kunnen doen. Maar ook nu nemen we rustig de tijd om er een groot succes van te kunnen maken, zonder dat het onze groei van de heren afdeling in de weg staat.

Vrouwen winkelen

Technisch gezien steekt een vrouwenwebshop exact hetzelfde in elkaar als een mannenwebshop. Dat is als je puur kijkt naar dingen als seo/sea en logistiek. Maar de belevenis en het koopgedrag is wel heel anders, zo vertelt Snoek: ‘Mannen kopen, vrouwen winkelen; dat kunnen we zien in onze huidige data. De vrouwelijke bezoekers die winkelen voor de man bij HemdVoorHem.nl, bezoeken gemiddeld langer onze webshop voordat zij een aankoop doen. Het retourpercentage is hoger en de winkelmand wordt vaker gevuld met modeartikelen dan basics.’