Twinkle | Digital Commerce

Pakketdiensten schalen op in crisistijd

2020-04-21
1000562
  • 1:18

Het is momenteel alle hens aan dek bij pakketbezorgdiensten. Doordat veel winkels hun deuren sluiten en consumenten worden geadviseerd zo veel mogelijk binnen te blijven heeft te branche te maken met een enorme belasting. PostNL en DHL moeten dan ook opschalen om het groeiende aantal pakketten te kunnen verwerken.

PostNL heeft de afgelopen tijd zijn capaciteit daarom met 40 procent opgeschroefd, schrijft het FD. In vergelijking met een ‘reguliere’ maand zijn nu 700 extra mensen aan het werk, wat het totaal aan pakketbezorgers bij PostNL op zo’n 4.000 maakt. ‘Dit hadden we niet verwacht. En we blijven opschalen. De dinsdag was altijd een topdag, maar nu is het elke dag een soort dinsdag’, aldus Liesbeth Kaashoek, directeur Pakketten en Logistiek bij PostNL. Zij laat aan de krant weten dat PostNL momenteel op zondag vier extra sorteercentra heeft ingezet.

Ook DHL verhoogt dus zijn capaciteit. Zo liet het bedrijf vorige week nog weten dat die woensdag de drukste dag in zijn geschiedenis was. Met meer dan 900.000 bezorgde pakketten. Om die stroom weg te kunnen werken heeft DHL besloten om twee nieuwe sorteercentra op korte termijn bij te bouwen. Het is nog niet duidelijk waar die sorteercentra komen, laat het bedrijf aan het FD weten.

Ondanks de capaciteitsuitbreiding van de twee grootste pakketvervoerders van Nederland, zorgt het groeiende aantal bestellingen ervoor dat veel webwinkels niet aan hun leverbelofte kunnen voldoen. Vertragingen van een week of langer zijn dan ook niet uitzonderlijk meer. In het meinummer van Twinkle magazine lees je meer over het effect van de coronacrisis op de e-commercebranche.