Twinkle | Digital Commerce

Online supers hebben last van drukte wegens corona

2020-03-13
1000562
  • [nieuws]
  • 1:17

Niet alleen in de fysieke supers wordt momenteel gehamsterd wegens het coronavirus. Ook de webshops van supermarkten hebben moeite met de drukte.

Zowel Albert Heijn als Jumbo zien het online orders dermate binnenstromen, dat er slechts een beperkt aantal bezorg- en ophaalmomenten beschikbaar is. Beide retailers laten, middels een bericht op hun site, weten te kampen met online drukte. Albert Heijn meldt daarnaast dat het mogelijk is dat de site en app wat langzamer zijn, wegens de drukte. Eerder gaf Picnic al aan dat het vanwege het virus ‘alle hens aan dek’ is.

De drukte is één gevolg van het virus. Maar supermarkten komen zelf ook met maatregelen. Zo zijn er inmiddels al meerdere partijen die letterlijk ‘tot aan de deur’ bezorgen, om fysiek contact zoveel mogelijk te voorkomen.

Gevolgen voor de rest van de branche?

Het valt te verwachten dat de gisteren aangekondigde maatregelen betreffende het coronavirus voor de rest van de e-commerce branche ook gevolgen gaat hebben. Immers, hoe meer consumenten wordt geadviseerd bezoekjes buiten de deur te beperken, hoe meer mensen besluiten om aankopen online te doen. Dat is aan de ene kant positief voor de online sales. Maar aan de andere kant moet nog maar worden afgewacht of de online branche opgewassen is tegen een dergelijke drukte. Zeker als de maatregelen worden verlengd en uitgebreid. Op dit moment geven bekende grote online spelers als Coolblue, MediaMarkt, bol.com en het sinds deze week uitgebreide Amazon.nl zelf nog niet aan te kampen met extreme drukte. De vraag is hoe lang dat nog gaat duren.