Twinkle | Digital Commerce

Magento 2: investeren en migreren of toch wachten?

2020-03-06
1000562
  • [visie]
  • 5:57

Inmiddels is het genoegzaam bekend: vanaf juni 2020 krijgt Magento 1 geen support meer. Hier heb ik vorig jaar juni een artikel over geschreven dat is gepubliceerd op de website van Twinkle. Een artikel dat veel teweeg heeft gebracht bij de lezers en waar een discussie over is ontstaan; is dit bangmakerij? Dit is zeker niet de intentie. Het is juist de bedoeling om je te informeren. Daarom neem ik je verder mee in het Magento 2 migratieverhaal. De stand van zaken anno februari 2020.

Tekst: Faruk Ashraf

Al lange tijd is Magento een van de populairste software-aanbieders op het gebied van e-commerce. De software wordt door duizenden bedrijven toegepast en Magento is dan ook het meest gebruikte platform in Europa. We leven in een wereld waarin verandering en opwaardering een natuurlijk proces is en ook de e-commerce-wereld staat niet stil. Vanzelfsprekend geldt dit ook voor Magento, want hoe efficiënt de eerste technologische ontwikkeling ook is, vroeg of laat is het tijd voor een upgrade.

Dat is nu het geval bij Magento. Om de hoge positie in de markt te behouden, is het tijd voor de introductie van Magento 2. In grote lijnen betekent de upgrade dat het uiterlijk, de functionaliteit en de inhoud van jouw online bedrijf op een effectievere manier beheerd kunnen worden. Maar is de migratie de investering waard? Om hier een goed antwoord op te kunnen geven is het belangrijk om te weten wat er nodig is om te migreren en wat de meerwaarde van Magento 2 precies is.

Is migratie nodig?

De grote vraag is of je de stap moet maken naar Magento 2 en wanneer dit echt nodig is. Grofweg kan gezegd worden dat een migratie nog niet uitgevoerd hoeft te worden wanneer de Magento 1-versie:

• goed werkt;
• er geen sprake is van problematische functies;
• er voldoende orders en inkomsten worden gegenereerd;
• nog werkt onder een bijgewerkte versie;
• onderhoudskosten te overzien zijn;
• nog cyberveilig is.

Er is geen haast geboden, maar nadenken over de planning kan geen kwaad. Het migreren naar Magento 2 is wel urgent wanneer:

• er sprake is van prestatieproblemen met je huidige webwinkel;
• het doel is om grotere wijzigingen door te voeren;
• de huidige Magento versie is verouderd;
• er te veel bugs of regressies zijn en daarmee de onderhoudskosten te hoog worden.

Zoals gezegd is ook de e-commerce wereld aan verandering onderhevig. Wil je er op de lange termijn op vooruit gaan, dan zul je vroeg of laat de stap moeten maken. Het advies is dan ook om te updaten naar Magento 2, ook al ondervind je nu nog geen problemen.

Ik hoor je al denken: leuk dat het verstandig is om nu al naar Magento 2 over te stappen, maar welke ellende staat mij te wachten bij het migreren van mijn webshop? Laten we helder zijn: migratie brengt altijd veel gedoe met zich mee. Zelfs als je migreert tussen twee verschillende versies van hetzelfde systeem. De echte pijn komt met het achterlaten van alle aangepaste ontwerpen en functies, in de nieuwe versie zou je ze allemaal opnieuw moeten maken.

Maar Magento 2 is ook een kans: met de migratie van Magento 1 naar Magento 2 zijn producten, databases en attributen wel overdraagbaar. Met wat extra werk en kosten van jouw bedrijf kun je verbeteringen aanbrengen waar je maar wilt. Daarnaast biedt de nieuwe versie mogelijkheden die je in staat stellen klanten te bedienen op manieren die tot op heden niet konden.

De meerwaarde van Magento 2

Magento 2 heeft een aantal duidelijke voordelen ten opzichte van de vorige versie. Zo begin je na de update met een schone lei; onnodige legacy functies en modules blijven achter. Verder is innoveren en het meebewegen met marktontwikkelingen mogelijk, zonder dat dit te veel tijd en/of geld kost. De ervaringen en inzichten die zijn opgedaan tijdens de ontwikkeling van het Magento 1-platform, neem je mee. Dit zal altijd helpen bij het inrichten van het nieuwe platform. Uiteindelijk verbetert dit de prestaties van jouw webwinkel.

Een goede klantervaring is belangrijk voor de resultaten. Wanneer jouw website beter presteert, hebben klanten een betere beleving die kan leiden tot hogere conversiepercentages en uiteindelijk tot meer verkopen. In de nieuwe versie van Magento zitten enkele belangrijke nieuwe functies die direct van invloed kunnen zijn op de klantervaring, namelijk:

• pagina's laden 50 procent sneller;
• verwerking van grotere volumes SKU's en dagelijkse bestellingen;
• betere mobiele ontwerpen;
• creatie en beheer van site-inhoud is eenvoudiger;
• verbeterde zoek- en SEO-functies;
• minder stappen voor het afrekenen om een abandoned cart te bestrijden.

Ook in de backend is Magento 2 minder complex. Het admin/backoffice panel werkt zeer intuïtief, waardoor het goed te bedienen is. Daarnaast blijft de portal overzichtelijk wanneer er meerdere klanten beheerd worden. Elke klant wordt namelijk ingezet in een geïsoleerde serveromgeving. Ten slotte zijn er out of the box-tools beschikbaar om de webwinkel eenvoudig te ontwikkelen en te implementeren in de cloud-infrastructuur van Magento.

Verbeteringen voor B2B e-commerce

Meer dan 83 procent van de zakelijke kopers doet online aankopen. Daarmee is het belangrijker dan ooit dat de online aanwezigheid aan de verwachtingen voldoet. De nieuwe mogelijkheden van Magento 2 maken dit makkelijker, door:

• aangepaste catalogi en prijslijsten toe te wijzen aan klanten;
• inhoud en promoties op specifieke klantsegmenten te richten;
• het gebruik van geautomatiseerde bedrijfsregels om uitvoeringskosten en levertijden te optimaliseren;
• geoptimaliseerde ervaringen voor de smartphone;
• aankoopopties te geven door bijvoorbeeld het invoeren van SKU's, het uploaden van CSV-bestanden of het kiezen van artikelen uit vooraf ingestelde aanvraaglijsten.

De investering van migreren

Het bepalen van de exacte ontwikkelingskosten is moeilijk, omdat ontwikkeling op het Magento 2-platform ruimte biedt voor eindeloze mogelijkheden. Gemiddeld is het bijna twee keer groter dan de basis. Wel is het zo dat de reeds beschikbare modules van Magento 2 duurder zijn dan Magento 1-modules vanwege het beperkte aantal.

De migratie

De risico’s van het verblijf op Magento 1 en de voordelen van de migratie naar Magento 2 zijn uiteengezet. Maar wat is er precies nodig om te migreren? Allereerst is het belangrijk te weten dat Magento 2 een volledig nieuw platform is. Magento 2 heeft een tool voor gegevensmigratie die het stukken eenvoudiger maakt om een database van de ene versie naar de andere te migreren. Zodra je tussen de twee platforms kunt schakelen, zijn de productcatalogus, klanten, bestellingen en thema/ontwerp volledig gemigreerd.

Voor succesvolle migraties is het van cruciaal belang om te bepalen wat de ideale starttijd is. Een typische migratie kan drie tot zeven maanden duren, afhankelijk van de complexiteit en hoeveelheid gegevens van de online winkel. Denk bij het plannen van de introductiedatum aan seizoensinvloeden en aan wanneer de piekverkooptijden zijn, zodat je het bedrijf niet te veel verstoort.

Verder zal het beantwoorden van een aantal vragen helpen bij het maken van de juiste keuzes. Denk hierbij aan welke site-updates gedaan moeten worden tijdens de migratie, wat wordt er precies gemigreerd? Welke vragen heb ik voor de ontwikkelaar voordat ik migreer? Hoe werkt mijn integratie met derden op Magento 2?

Wanneer je besluit te upgraden, is het aan te raden het migratieproces uit te laten voeren door experts. Databases en producten zijn de twee meest waardevolle activa van een bedrijf, hierbij is proactief advies van belang. De stap naar het nieuwe platform moet het e-commerce leven makkelijker maken. Het is zonde als hier kansen blijven liggen. Eén ding is zeker; migratie is uiteindelijk onvermijdelijk en het heeft geen zin om lang vast te houden aan een oudere versie. Zeker met de wetenschap dat de nieuwe oplossingen van Magento 2 die van Magento 1 in vele opzichten overtreffen. Mijn advies? Wacht niet langer en investeer in de migratie.

Hieronder vind je een overzicht van Magento versies en de bijbehorende einddatum voor support.

Faruk Ashraf is agile coach/projectmanager bij Smile.