Twinkle | Digital Commerce

Vraagtekens rondom Coolblue

2020-02-24
1500844
  • 2:11

Veel prijzen bij Coolblue zijn verhoogd. Het bedrijf adverteert fors minder op Google, lijkt grotendeels gestopt met affiliatemarketing. Ondertussen houdt de nummer 2 van de Twinkle100 zich stil.

Op blogs en social media wordt volop gespeculeerd over wat er toch aan de hand is met Coolblue. Prijzen van veel producten zijn eind vorige week in één klap verhoogd, merken klanten op. In reactie op individuele vragen zegt Coolblue dat prijsfluctuaties van alledag zijn, verwijzend naar een waaier aan factoren als afspraken met fabrikanten, beschikbare voorraden, vraagschommelingen en marges.

Affiliates

Verder blijft het stil vanuit Rotterdam. Coolblue heeft geen enkele mededeling gedaan over de prijs- en marketingaanpassingen, niet op zijn eigen website, blog, perspagina of sociale kanalen. Ook aan affiliates is niets actief verteld, blijkt uit een bericht op WebwinkelCommunity. Een aantal publishers geeft wel aan contact te hebben gehad met het bedrijf. Daaruit komt naar voren dat er twee verschillende dingen spelen: enerzijds de prijsverhogingen, die zouden zijn veroorzaakt door een technische fout, anderzijds het besluit om (al dan niet voorlopig) online advertenties en affiliatemarketing terug te schroeven.

Speculaties

Niet denkbeeldig is dat de marketinginspanningen zijn teruggeschroefd omdat zich de technische fout heeft voorgedaan, toch wordt vooral aangenomen dat er een autonoom besluit aan ten grondslag ligt. Waarbij volop wordt gespeculeerd over de reden erachter, van de naderende opening van Amazon.nl tot het coroninavirus, van focus op winstmaximalisatie tot financiële problemen, van een hack tot een (nogal rigoureuze) test.

Twinkle kreeg geen reactie op vragen aan Coolblue.

Jaarcijfers

Coolblue presenteerde vorige week zijn jaarcijfers. De omzet kwam uit op 1,48 miljard euro, een toename van 10 procent, onder de streep bleef daar een nettowinst van 15,2 miljoen euro van over. De nummer 2 van de Twinkle100 heeft aangekondigd in te zetten op de opening van meer winkels, op (installatie)services en op de eigen bezorgdiensten, met name per fiets.

UPDATE MAANDAG 19.30 UUR
In een mail aan affiliates, waar Twinkle inzage in heeft gekregen, staat dat Coolblue afgelopen vrijdag heeft 'besloten om onze verkopen te temperen'. Head of Marketing Michiel van der Zanden schreef kort voor het invallen van de avond dat Coolblue dat doet 'door zoveel mogelijk marketing uit te zetten en prijzen aan te passen'. Het woord coronavirus valt niet, maar daar heeft het wel mee te maken. De mail vervolgt: 'Doordat productie in China op een heel laag pitje staat, verwachten we namelijk in de komende weken en maanden beschikbaarheidsproblemen bij onze leveranciers.We zijn heel gecontroleerd onze hele grote schuren tot de nok toe aan het vullen. We doen dit ter voorbereiding. Mocht dat niet meer nodig zijn, dan trappen we het gaspedaal weer volledig in. Bedankt voor de support!'

Een woordvoerder van Coolblue heeft aan de NOS bevestigd dat de verkopen worden getemperd door in de mail genoemde maatregelen.