Twinkle | Digital Commerce

Zooplus wordt ook platform voor dierenartsen en fokkers

2019-03-22
1000562
  • [nieuws]
  • 1:41

Online dierenwinkel Zooplus wil zich niet meer beperken tot de verkoop van dierenvoeding- en accessoires. In plaats daarvan gaat het bedrijf ook inzetten op pet service, zo krijgen dierenartsen en fokkers een plek op de website.

Dat blijkt uit het jaarverslag van de dierenzaak. Zo kunnen consumenten vanaf dit voorjaar op de site dierenartsen zoeken en beoordelen. Dit wil Zooplus in zijn zes grootste markten introduceren, naast Nederland zijn dat Duitsland, Polen, Frankrijk, Italië en Spanje. Volgens de nummer 27 van de Twinkle100 worden 30.000 dierenartsen aan het platform toegevoegd. Deze artsen kunnen zelf hun profiel aanvullen en bijhouden. De shop ontwikkelt op dit moment zijn platform voor deze stap. Uiteindelijk wordt dit geïntegreerd in de bestaande shop.

Fokkers

Het platform wordt echter breder dan alleen het toevoegen van dierenartsen. Zooplus geeft aan ook fokkers een plekje op de site te willen geven. Daarnaast moet het platform ruimte bieden voor verzekeringen, uiterlijke verzorging, uitlaatdiensten en meer. Het bedrijf laat nog in het midden wanneer consumenten dit kunnen verwachten.

Medoca

Ook maakt Zooplus bekend onlangs in Duitsland nog een nieuwe webshop te hebben geopend: Medoca genaamd. Dit is een specialistische webwinkel en richt zich meer het duurdere segment dierenvoeding. ‘Eersteklas merkvoeding, hoogwaardige dieetvoeding en accessoires voor honden en katten.’ Het is voor de tweede keer in een jaar tijd dat Zooplus met een nieuw concept bij onze oosterburen komt. Afgelopen najaar lanceerde het bedrijf nog Zoobee, een online supermarkt voor mensen. Uit het jaarverslag blijkt niet hoe die shop het doet.

Herhaalaankopen

Het afgelopen jaar steeg de Nederlandse omzet van Zooplus nog naar 85 miljoen euro. Een jaar eerder was dit nog ruim 73 miljoen. Een groot deel van die omzet dankt de dierenzaak aan herhaalaankopen. Dit percentage steeg bij de onderneming afgelopen jaar naar 95 procent (93 procent in 2017). De omzet van Zooplus in alle actieve markten nam toe met 21 procent naar 1,342 miljard. Volgens de onderneming wordt 30 procent van de orders inmiddels met tablet of smartphone gedaan. Naar eigen verwachting wordt mobile in de toekomst het grootste verkoopkanaal.