Twinkle | Digital Commerce

Growth hacking: 3 praktische tips

2017-07-27
27011519

Airbnb is binnen tien jaar een  speler op wereldniveau geworden. Dit hebben ze gedaan met wat ze zelf ‘growth hacking’ noemen. Growth hacking  wordt ook wel eens de marketing van de toekomst genoemd.

Tekst: Joost van de Velde  

Het is de manier waarop bedrijven met amper marketingbudget het voor  elkaar  krijgen groot te worden. Continu testen, meten en leren  kan leiden  tot explosieve groei. Hieronder drie tips, zodat je meteen kunt beginnen.

1. Lift mee  op andermans netwerk

Vaak zijn producten en services afhankelijk van netwerkeffecten: je kunt pas waarde bieden met een grote groep gebruikers, maar je kunt geen gebruikers aantrekken zonder waarde te bieden. Catch 22! Gelukkig is er een oplossing. Zorg ervoor dat mensen via andere netwerken gebruik kunnen maken van jouw product of service. Zo maak je jezelf bekend bij een groter publiek.  Airbnb is bijvoorbeeld groot geworden door hun gebruikers aan te bieden om hun advertentie op Craigslist te zetten en daarnaast door op Craigslist aangeboden appartementen op hun website over te nemen.

PayPal heeft lang meegelift met eBay. Ze hadden door dat ze gebruik konden maken van het succes van eBay en deden er vervolgens alles aan om daar het grootste betaalmiddel te worden. Uiteindelijk kocht eBay PayPal voor 1,5 miljard dollar! De growth hack van Spotify komt je misschien bekend voor: denk aan de berichten op Facebook waarin mensen lieten zien naar welk nummer ze luisterden. Regelrechte growth hacking van Spotify!  YouTube was in staat een grote slag te slaan door zich te richten op het sociale netwerk van Myspace. Door het voor leden van Myspace mogelijk te maken om video's op hun pagina's in te sluiten, nam het aantal gebruikers op YouTube snel toe.

2. Viral marketing

Dat je je klanten waardevolle content moet bieden, weten we onderhand wel. Hoe  zorg je ervoor dat mensen dit ook echt delen? Hoe  zorg je ervoor dat jouw inhoud viral gaat  en een  enorme groep mensen aantrekt? Maak content die mensen willen delen!  Zorg ervoor dat jouw content mensen raakt of inspireert. Bekijk bijvoorbeeld eens het  Holstee Manifesto op YouTube.  Oorspronkelijk was deze  video  niet bedoeld als growth hack, maar  doordat het een sterke boodschap in zich had, werd  hij meer  dan 50 miljoen keer  bekeken. Goede publiciteit voor  de makers.

Naast content kan ook je product zelf viral gaan.  Bij Dropbox kon je bijvoorbeeld gratis  extra opslagruimte verdienen door  vrienden uit te nodigen. Dit idee  was eigenlijk niet nieuw.  PayPal ging hen  voor. PayPal  bood gebruikers geld als ze andere gebruikers introduceerden. Dat lijkt een  dure  oplossing voor  groei, maar  in hun geval goedkoper dan traditionele marketing of verkoop.

PayPal  keek  simpelweg naar  de customer lifetime value  en rekende uit hoeveel geld ze iemand konden bieden voor  het aandragen van een  nieuwe gebruiker. Een van de oudste voorbeelden hiervan is Hotmail;  bij elk verzonden mailtje vanaf  een  Hotmail-account kwam  'Get your free  email at Hotmail.com' te staan. Vervolgens bracht deze  link gebruikers naar een  site waar  ze hun eigen  Hotmail konden aanmaken. Dit leverde in een  half jaar meer dan miljoen gebruikers op. Deze  growth hack is hierna vaker  succesvol toegepast, bijvoorbeeld door  Gmail. Denk  ook eens aan hoe  vaak je 'Sent from my iPhone' hebt gelezen.

3. Verlies niemand uit het  oog

De kern  van growth hacking  is uitaard groei. Dat betekent echter niet dat het alleen  gaat  om het binnentrekken van meer  klanten, zoals soms  bij traditionele marketing het geval kan zijn. Je groei moet vol te houden zijn en de mensen die je aantrekt moeten wat opleveren. Oftewel: Je moet mensen aantrekken, tot conversie aanzetten en behouden. Deze  mensen moeten daarna nog meer  mensen voor  je binnenhalen, als het even kan. Je moet elke stap  in dit proces goed  in de gaten houden en optimaliseren. Als je er niet in bent geslaagd iemand over  te halen  tot conversie, moet je deze  persoon niet als verloren te beschouwen. Deze groep mensen is vaak makkelijker over  te halen  om alsnog  klant te worden. Webwinkels sturen bijvoorbeeld een  mailtje met een  kortingscode naar  klanten die een  vol winkelwagentje achterlaten.

Je kunt ook op andere websites gerichte advertenties laten zien aan klanten die jouw site bezoeken, maar  niks kopen. Ook offline  zijn er mogelijkheden: nodig bijvoorbeeld de mensen die zich linksom of rechtsom bij je hebben ingeschreven eens uit voor  een  event. Bel iemand die een  tijd lang klant was eens op, of benader die groep met een  flyer of coupon. Zelfs als je iemand op die manier niet terugwint, kun je hier waardevolle inzichten uit halen. Omdat growth hacking  vaak draait om exponentiele groei, is het belangrijk om veel aandacht te besteden aan retentie. Als het goed  is, kan elke klant een  kettingreactie veroorzaken door nieuwe klanten binnen te slepen. Omdat bestaande leads  makkelijker over  zijn te halen,  is het dus verstandig ook hen  te benaderen.

Start  meteen!

Growth hacking  staat niet los van productontwikkeling. Waar  je vroeger een  marketingplan bedacht tegen de tijd dat het product bijna klaar was, begint growth hacking  op het moment dat innovatie begint. Bij elke stap  probeer je erachter te komen wat mensen van jouw product of service vinden en hoe  je deze  mensen het beste kunt aanspreken en overhalen gebruik te maken van jouw product of service. Bekijk elke stap  die mensen zetten voor  ze overgaan tot aankoop. Zie je dat mensen ergens afhaken? Richt daar  dan je aandacht op. Stijgt je verkoop niet mee  met je zichtbaarheid? Misschien klopt een  aanname over  je product toch niet helemaal. Succes met groeien!

Joost van de Velde is country manager bij Ktc.