Twinkle | Digital Commerce

VanMoof lanceert augmented reality-tool

2020-01-07
1000562
  • [nieuws]
  • 1:29

Fietsenmerk VanMoof heeft een augmented reality-tool toegevoegd aan zijn webwinkel. Hierdoor hoeven geïnteresseerden niet naar de winkel, om de fiets te bekijken.

VanMoof noemt de tool een unicum in de fietsenbranche. In de tool kunnen consumenten de functies van de nieuwste e-bikes verkennen. Het merk heeft de tool ontworpen vanuit twee oogpunten: enerzijds wil het bedrijf de drempel verlagen om een fiets online aan te schaffen. Maar VanMoof wil ook het aantal retouren verminderen. ‘Hoe beter een klant een fiets kan leren kennen, hoe tevredener ze zijn over de aankoop.’

Het fietsenmerk behaalt het merendeel van zijn omzet uit de online kanalen. Wereldwijd is de online verkoop goed voor 80 procent van de omzet. Die omzet zag het merk het afgelopen jaar toenemen van 10 miljoen naar bijna 40 miljoen euro. De online aankopen namen dus toe, maar daarmee moest VanMoof ook rekening houden met andere aspecten, waaronder retouren, stelt ceo en medeoprichter Taco Carlier. ‘Eén van de grootste uitdagingen met online aankopen is het terugsturen. Het is een belasting op het milieu en een pijnpunt in de distributieketen. Als je niet in de buurt van één van de acht VanMoof-winkels woont, maakt de augment reality-tool het makkelijker de fiets te kiezen die het beste bij je past.’

Virtuele testrit

Naast het bekijken van de fiets wordt ook uitleg gegeven over bepaalde functies. Zoals een uitleg over de batterij en een demo van de Stealth Lock en Boost Button. Het merk kijkt al naar een uitbreiding van de functies in de tool. Zo spreekt medeoprichter Ties Carlier al over virtuele testritten. Hoe dit eruit gaat zien is niet bekend.

VanMoof beschikt over acht winkels wereldwijd. In Nederland heeft het merk een winkel in Amsterdam. De tool is op dit moment beschikbaar voor iOS. Later wordt dit ook voor Android en desktop browser beschikbaar.