Twinkle | Digital Commerce

Trustpilot toont hoe bedrijven reviews verzamelen

2020-01-20
1106686
  • 1:33

Trustpilot toont voortaan hoe bedrijven reviews verzamelen, of ze klanten hiervoor uitnodigen en hoe vaak ze op beoordelingen reageren.

Trustpilot claimt een wereldprimeur met Transparent Inviting, zoals de feature is gedoopt. Het is geen optie, laat een woordvoerster desgevraagd weten aan Twinkle; het is dé nieuwe manier waarop Trustpilot over reviews van aangesloten bedrijven communiceert: 'Je kunt het niet aan- of uitzetten.'

Uit de persverklaring:
‘Met Transparent Inviting kunnen consumenten zelf zien hoe bedrijven omgaan met reviews en op basis daarvan hun keuze kunnen maken om wel of niet bij een bedrijf te kopen. Op die manier loont het voor bedrijven ook steeds minder om de regels van het reviewplatform te proberen te omzeilen.’

Transparent Inviting

Transparent Inviting laat zien welke reviews op eigen initiatief van klanten zijn geschreven en welke naar aanleiding van een uitnodiging. Ook wordt duidelijk welke impact deze bronnen hebben op de algehele bedrijfsbeoordeling en de sterrenscore. Verder toont de feature het aantal binnengekomen reviews in de afgelopen twaalf maanden, het aantal reviews waarop een bedrijf heeft gereageerd, wanneer het Trustpilot-profiel is geclaimd, van welke (gratis of betaalde) Trustpilot-diensten de onderneming gebruikmaakt en ten slotte of zij incentives inzet om reviews te verzamelen.

Transparant Flagging

Een klein jaar geleden introduceerde Trustpilot al een andere feature die het vertrouwen in reviews moet stuwen: Transparant Flagging is erop gericht misbruik van de rapportagemogelijkheid te voorkomen.

Het vandaag aangekondigde Transparent Inviting is een aanvulling daarop. Carolyn Jameson, chief legal & policy officer bij Trustpilot, laat optekenen: ‘We gaven al eerder openheid van zaken over het gebruik van onze rapportagefunctie, en nu geven we inzicht in hoe elk bedrijf reviews verzamelt en klanten hiertoe uitnodigt. Het openbaar maken van deze informatie is een nieuwe manier om goed gedrag te belonen, zodat bedrijven die naar eer en geweten handelen daar nog meer profijt van zullen hebben.’

Lees ook: KHN pleit voor meer transparantie restaurantboeksites (10 januari 2020)