Twinkle | Digital Commerce

Otto werkt aan automatische marktplaatskoppeling

2020-01-14
1115626
  • 1:08

Externe verkopers kunnen producten vanaf komend voorjaar automatisch een plek geven op Otto.de. Daarmee moet de marktplaats van het Duitse bedrijf meer tractie krijgen.

Het Duitse blog Shopanbieter.de schrijft over de gevorderde platformplannen van Otto, na een uitspraak van marketingvoorman Marc Opelt eerder dit jaar; in een persverklaring wijst hij op de goede eindejaarsverkopen van Otto (plus 6 procent), die hij deels relateert aan de openstelling van de site. Hij blikt vervolgens vooruit:
 
Der Wandel unseres Geschäftsmodells vom Händler zur Plattform kommt an. Das beweist das tolle Ergebnis dieses Weihnachtsgeschäfts. 2020 werden sich neue Partner automatisiert im Self-Service anbinden. Damit finden unsere Kund*innen in Zukunft noch mehr Produkte auf otto.de.

Alternatief voor Amazon

Navraag van Shopanbieter leert dat de self-service koppeling dit voorjaar beschikbaar komt. Volgens Otto wordt er met man en macht aan gewerkt en heeft de ‘automatisieren Anbinding fur Partner’ de hoogste prioriteit. Hoe de toelating straks precies wordt geregeld, is nog onduidelijk, hoe dan ook zal Otto voor veel meer online retailers en merken een alternatief worden op de Duitse markt. Amazon is daar dominant, met honderdduizenden externe verkopers op Amazon.de.

‘Grootste verandering ooit’

Opelt, tevens voorzitter van Otto’s Raad van Bestuur, noemde de platformtransitie eerder al ‘de grootste verandering’ in de zeventigjarige geschiedenis van het Duitse thuiswinkelicoon. De nummer 22 van de Twinkle100 zal ook in Nederland een platform worden.