Twinkle | Digital Commerce

Ook in Nederland wordt Otto een platform

2019-03-14
1000562
  • [nieuws]
  • 1:09

De Duitse webshop Otto zit middenin een transitie van webwinkel naar platform. Het bedrijf wil de komende tijd de shop openstellen als marktplaats, ook in Nederland.

Dat zit verstopt in het jubileumbericht van de retailer. Otto viert dat het veertig jaar geleden zijn deuren opende in Nederland.

In het bericht dat Otto rondstuurde, gaat Eric Haverkort, directeur van Otto Nederland, verder in op de platformisering van Otto. ‘Het aanbod van artikelen groeit continu en het bieden van betrouwbare service blijft een belangrijke focus. Daarnaast zullen de aanwezigheid in België en Luxemburg en het openstellen van onze webshop als marktplaats voor leveranciers, de belangrijkste ontwikkelingen vormen voor de komende jaren.’

Jaarlijkse groei

Otto groeit in omzet naar eigen zeggen in Nederland jaarlijks met zestien procent. Haverkort verwacht die groei dit jaar ook weer door te maken. Met een geschatte Nederlandse webomzet van 90 miljoen euro bezet Otto de 21e plek in de Twinkle100.

Nieuwe benadering

Dat het bedrijf in die transitie zit, werd enkele weken geleden al duidelijk in een interview met ceo Max Opelt. Toen omschreef Opelt wat er allemaal bij kwam kijken voor Otto om als platform door het leven te gaan. 'Om veel nieuwe merken en leveranciers als partners te krijgen, moeten we onze technologische infrastructuur moderniseren, flexibele en geautomatiseerde onboardingssystemen en een nieuwe servicebenadering naar onze partners ontwikkelen.'