Woonwinkel Flinders heeft in 2019 een omzet gerealiseerd van ruim 22 miljoen euro, dat is een groei van 13 procent ten opzichte van 2018. De groei bleef achter op de verwachtingen.
Deel van de oorzaak hiervan is het sluiten van de Duitse webshop. De hoge logistieke kosten van meubeltransport, het relatief hoge aantal retouren en de marketinguitgaven maakten het lastig om binnen een paar jaar goed te gaan draaien, meldt het bedrijf. De focus ligt nu op Nederland en België waar de meubelwinkel marktleider wil worden.
Samenwerkingsverbanden en overnames
Grootste groeier (25 procent) was het B2B-bedrijfsonderdeel gericht op de projectenmarkt. Dit jaar ligt de nadruk op het verbeteren van de marge en het benutten van schaalvoordelen. Voor het versnellen van de groei kijkt de nummer 123 in de Twinkle100 in 2020 naar samenwerkingsverbanden en overnames.
Nieuw magazijn
In dit jaar zal Flinders migreren naar een nieuw e-commerceplatform: Magento 2 en betrekt het bedrijf in juni een nieuw magazijn van 14.000 vierkante meter in Amsterdam.
De woonwinkel is ook van plan zijn portfolio met private labels verder uit te bouwen om zo de brutomarge en de winstgevendheid verder te vergroten. Flinders hoopt dit jaar projecten te starten die de operationele winstgevendheid verbeteren op het vlak van logistiek, klantenservice en marketing.
De kop luidt 'Flinders gaat op overnamepad', maar daar wordt in het artikel verder geen woord aan gewijd. De groei blijft achter, de Duitse webshop wordt gesloten, de retouren zijn te hoog, B2B doet het goed, er wordt een nieuw magazijn geopend. Ze willen marktleider worden in NL en B. Hoe dan? Overnames misschien?