Twinkle | Digital Commerce

John Lewis: ‘Online is binnen vier jaar belangrijkste kanaal’

2017-11-08
180101
  • 1:18

John Lewis wil binnen vier jaar meer omzet uit online halen dan uit zijn fysieke winkels. Momenteel komt 32 procent uit e-commerce. De nieuwe doelstelling vervroegt de vorige verwachting met een jaar.

John Lewis pompt 500 miljoen pond in een e-commerce programma, dat eind 2018 afgerond moet zijn. Het programma behelst onder andere een forse uitbreiding van het IT-team, verbeteringen in het analyseren van klantgedrag en de realisatie van een ‘state of the art magazijn’.

Nieuwe magazijnen
De warenhuisketen stak al 280 miljoen pond in een nieuw distributiecentrum, dat volgend jaar de deuren opent. Het bestaande magazijn in Milton Keys verwerkt nu ongeveer 400 duizend orders per dag. Volgens de Britse nieuwssite This is Money gaan er geruchten dat John Lewis in 2020 een volledige e-commerce hub in gebruik wil nemen op een centrale locatie in Groot-Brittannië.

IT’ers aannemen
Managing director Andy Street verwacht met het nieuwe investeringsbedrag zo’n vijfhonderd extra IT’érs aan te nemen, wat het totaal van IT-professionals op tweeduizend brengt in 2019. Zij moeten klanten van John Lewis een ‘seamless journey’ bieden, zegt Street.

Samen met De Bijenkorf
John Lewis zette vorig jaar in totaal 4,1 miljard pond om. 32 procent daarvan kwam uit e-commerce, wat neerkomt op 1,4 miljard pond. Meer dan de helft van deze orders wordt afgehaald. Het bedrijf verkoopt ook online in Nederland, zowel via de eigen website als vanaf het voorjaar op Debijenkorf.nl. Offline is John Lewis in de lente als shop-in-shop te vinden bij De Bijenkorf.