Twinkle | Digital Commerce

‘Webshops stoppen opzegopties accounts weg’

2020-01-03
1000562
  • 0:52

Het is niet altijd even eenvoudig om als consument een account bij een webwinkel op te zeggen. Dat schrijft de Consumentenbond vandaag.

Volgens de bond zitten sommige webshops klanten dwars als ze een account willen verwijderen. De Consumentenbond onderzocht 125 diensten zoals datingsites, goede doelen, verzekeringsmaatschappijen en dus ook webwinkels. Woonwebwinkels fonQ en Blokker.nl worden door de bond uitgelicht. Klanten moeten bij deze spelers een e-mail sturen als het account moet worden verwijderd. Maar volgens de bond is deze procedure ‘haast onvindbaar’ en weggestopt in de privacyverklaring. Twinkle heeft beide shops om een reactie gevraagd.

Eén op de drie onderzochte bedrijven maakt het volgens de Consumentenbond lastig om een account of dienst op te zeggen. Bij vooral energiebedrijven, kranten en goede doelen blijkt dit lastig. Volgens de Wet van Dam moeten overeenkomsten op dezelfde manier kunnen worden opgezegd als waarop ze worden afgesloten. Maar er wordt niet gezegd hoe duidelijk die optie moet worden aangeboden. Een aantal onderzochte partijen heeft beterschap beloofd.