Een mysterieuze undercoverreportage deed begin januari menig wenkbrauw fronsen: Amazon zou in Frankrijk op grote schaal onverkochte voorraden van externe partners vernietigen. Praktijken die door de Amerikaanse e-tailer werden bevestigd en door Franse politici werden veroordeeld. Want is er nou echt geen betere optie?
In de reportage, die door de Franse televisiezender M6 werd uitgezonden, kwamen de praktijken in het fulfilmentcenter van Amazon nabij Orleans aan het licht. Het ging hierbij om producten van externe partners die gebruikmaken van Fulfilment by Amazon (FBA). Naar verluidt zijn in het desbetreffende magazijn in Frankrijk al honderdduizenden artikelen vernietigd. De partners zouden hier van op de hoogte zijn.
De vraag rijst of dit een uitzonderlijk geval is of juist een bittere realiteit die een schaduw werpt over de ambitieuze duurzaamheidsplannen van veel webwinkeliers. En, wellicht nog belangrijker: gebeurt dit in Nederland ook? We polsten de reacties van Nederlandse platforms en enkele aanbieders op Amazon. Zo verkoopt Superwinkel.nl wel via Amazon maar heeft het zijn voorraden niet bij de e-tailer liggen. En waren ze dus ook niet op de hoogte van de praktijken, stelt eigenaar John Pijnenburg: ‘Wij hebben kennisgenomen van deze gang van zaken via de media. Als we een oordeel moeten vellen met de informatie die we hebben uit diezelfde media, lijkt het ons niet de meest verantwoorde oplossing om van je overstock af te komen. Wij zouden liever een oplossing bedenken ten gunste van onze klanten.’
Zonde
Een andere Nederlandse partij weet uit eigen ervaring dat Amazon de optie biedt om artikelen te vernietigen: “Destroy” is één van de opties’, zegt de modeverkoper die anoniem wil blijven. Hij stuurt een screenshot ter bewijs. ‘Ik laat het terugsturen, want ik vind het kapitaalvernietiging. Amazon zou die producten toch een andere bestemming kunnen geven? Schenk het of laat het opkopen.’
Goede doel
Nederlandse e-commerce platforms willen niet reageren op de praktijken bij Amazon, maar geven wel inzicht in hoe het er bij hen aan toegaat. Allereerst bol.com, met ruim 23.000 partners het grootste platform van ons land. Volgens de Twinkle100-aanvoerder wordt een aanzienlijk deel van de pakketjes die bij partners worden besteld, via het adres van diezelfde partners verstuurd. Bij monde van woordvoerder Roos Franssen: ‘We zien het als onze verantwoordelijkheid om onnodige retouren te voorkomen, want dat is voor niemand prettig. Hierdoor lukt het om ons retourpercentage relatief laag te houden. Slechts 4,7 procent van de bestellingen komt terug. Van dat percentage is ongeveer twee derde nieuw en ongebruikt, dat gaat weer terug in de winkel. Voor teruggekomen orders die hier niet onder vallen hebben we retourdeals in het leven geroepen. Wij gooien dus niets zomaar weg. De artikelen die écht niet meer geschikt zijn, gaan naar een opkoper en krijgen alsnog een tweede leven. Ook gaat er een deel naar het goede doel.’
Ook bij wehkamp biedt plaats aan partners. Over de praktijken bij Amazon wil dit webwarenhuis zijn mening niet ventileren. Over het vernietigen van producten in het algemeen wel, aldus zegsvrouw Jennita van Herrikhuijzen: ‘Het is iets waar wij erg op tegen zijn. Wij hebben natuurlijk ook onze retouren. Wij verkopen ook fashion en daarbij is het retourpercentage best hoog. Maar alles wat bij ons terugkomt wordt gecheckt en gaat in principe weer opnieuw in de verkoop. En op het moment dat we iets echt niet meer kunnen verkopen, dan gaat het naar een opkoper. Wij vernietigen zelf sowieso niets. Wel zijn er een paar productgroepen waarbij wij niet anders kunnen dan weggooien; bijvoorbeeld babyvoeding, of erotische artikelen die terugkomen. Maar dat is omdat we ze niet opnieuw mogen verkopen. Wehkamp wil niets weggooien, dat is echt ons streven.’
Uitzonderlijke gevallen
Zalando mag, hoewel geen Nederlands platform, niet ontbreken in deze rondvraag. In een statement laat het bedrijf weten dat 97 procent van de retour gestuurde kledingstukken weer verkocht kan worden. ‘Artikelen die we niet langer via Zalando kunnen verkopen, zoals oude items, verkopen we via Zalando Lounge. Ook in onze winkels in Berlijn, Keulen, Frankfurt, Leipzig en Hamburg verkopen we producten met kleine gebreken. Daarnaast doneren we resterende voorraad aan organisaties zoals Humedica. Wij vernietigen alleen goederen in uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld als dit om gezondheidsredenen noodzakelijk is. Dit geldt voor ongeveer 0,05 procent van alle producten.’
Tot slot is ook MediaMarkt om een reactie gevraagd. De elektronicaverkoper zegt apparatuur die niet meer verkocht kan worden om redenen als hygiëne, incompleetheid of zichtbare gebruikerssporen, direct aan te bieden aan opkopers of terug te sturen naar de leverancier. Woordvoerder Dorien Tjin-Kinds laat weten: ‘Het daadwerkelijk vernietigen van apparaten gebeurt minimaal en alleen als laatste mogelijkheid. In dit geval bieden wij de apparaten aan bij Wecycle [een organisatie die afgedankte elektronische apparaten recyclet, red.] die de apparaten vervolgens laat recyclen volgens de Europese WEEE-richtlijn.’
Je hebt tegenwoordig ook geweldige platforms waar je als retailer je onverkoopbare retouren opnieuw kan (laten) vekopen zoals 2dekansje.com en retourenplaza. Scheelt aardig in marge t.o.v. verbranden.