Twinkle | Digital Commerce

VVN: 'Pakketbezorgers zorgen voor veel overlast'

2019-12-09
1000562
  • [nieuws]
  • 1:14

Veilig Verkeer Nederland (VVN) spreekt zijn zorgen uit over de groeiende overlast van chauffeurs die met hun bezorgbussen te hard rijden en fout parkeren. Hierdoor kunnen onveilige situaties ontstaan.

Bij een VVN-meldpunt kwamen in ruim een jaar tijd bijna 1.250 overlastmeldingen binnen.

150-200 pakketten per dag

Oorzaak is het groeiend aantal online bestellingen en dus meer pakketjes te bezorgen door onder meer PostNL en DHL. In 2018 werden ruim 500 miljoen bestellingen bezorgd. Maar in december lijdt de verkeersveiligheid hier het meest onder, zegt VVN-woordvoerder Rob Stomphorst in De Telegraaf. Door de feestbestellingen moeten bezorgers in december dagelijks ongeveer 150-200 pakketten afleveren. Bezorgers, vaak zzp'ers, krijgen per bezorgd pakket betaald. Daarom rijden ze (te) hard en parkeren ze regelmatig fout om dit voor elkaar te krijgen.

Veilig Verkeer Nederland, PostNL, DHL roepen mensen op te melden als ze overlast ervaren.

Gebruik centrale serviceplekken

Retailexpert Bas Vermond geeft op Twitter aan dat consumenten zelf de overlast veroorzaken: 'Het werkelijke probleem is het systeem van gratis bezorgen binnen een paar uur. Niet bezorgd is niet verdienen voor de bezorger. Overlast creëert de consument zelf.' VVN geeft als tip mee aan de consumenten meer gebruik te maken van centrale serviceplekken voor het afhalen en retourneren van pakketten. Dit zorgt voor minder bestelbusjes in de wijk.

PostNL en DHL geven aan trainingen aan chauffeurs te geven voor beter rijgedrag. Andere bezorgdiensten zoals Uber Eats en Picnic werken samen met VVN om ervoor te zorgen dat hun medewerkers veiliger bezorgen.