Alibaba haalt een extra tien miljard dollar op bij de beursgang in Hongkong en meteen begint het geruchtencircuit. Alibaba gaat naar nieuwe markten, waaronder Nederland. ‘Kijk maar ze hebben al magazijnen in Europa, waaronder in Luik, dus ze zijn er al bijna.’
Alibaba wil de concurrentie aangaan met markten waar Amazon dominant is zoals in België, Duitsland, Engeland en Frankrijk en nu hebben ze daar ook de middelen voor. Visies genoeg maar kloppen deze wel?
De markt
De Europese markt is groot met 770 miljoen Europeanen, maar verdeeld in landen, taalgebieden en culturele gebieden. Ook is er een grote diversiteit in de adoptie van online kopen, waarbij Nederland met 17 miljoen inwoners een van de koplopers is. Maar hoe indrukwekkend ook, dit is nog steeds beperkt in vergelijking met de 4,5 miljard Aziaten, waarvan 1,3 miljard Chinezen. Daarnaast is India een snelgroeiende markt met ook 1,3 miljard inwoners. Deze markten bieden nog veel online potentie, zijn dicht bij huis en in Azië hebben ze ook een culturele band en vaak vergelijkende wetgeving.
India wordt gezien als de grootste groeimarkt op dit moment. Er vindt een gevecht plaats om de hegemonie tussen Amerikaanse en Chinese aanbieders. Alibaba is daar volop bij betrokken. Hetzelfde patroon is zichtbaar in Zuid-Vietnam, waarbij er steeds meer een negatief sentiment jegens Amerika merkbaar is. Deze internationale expansie vraagt veel aandacht en geld.
Marktconclusie:
- Alibaba staat onder druk op de thuismarkt door de groei van JD.com, een klein beetje Amazon.com en ook door lokale nieuwkomers.
- De Zuid-Aziatische markt is sterk in ontwikkeling en een groeiende aversie tegen Amerika en Amerikaanse bedrijven. Hier zijn niet alleen veel groeikansen, maar er is ook een sterke concurrentie met Tencent, JD.com en lokale spelers.
- Europa is sterk verdeeld qua klantengedrag, internet-penetratie en internet-dominantie (veelal Amazon).
- Daarbij is er een onvriendelijke wetgeving voor wat betreft de privacyregels, de dataregels en het onlangs gepubliceerde dataprotocol voor bemiddelingsplatformen gekoppeld aan een stringente kartelwetgeving.
- Europa ligt voor op de Chinese aanbieders qua wet- en regelgeving en de kwaliteitseisen die gesteld worden aan het aanbod.
- Het negatieve Chinese sentiment in Europa maakt het voor deze aanbieders niet makkelijker.
Aanbod
Het adagio in de Chinese handel is nog steeds 80 procent kwaliteit voor 60 procent van de prijs. Alleen dit komt steeds meer onder druk te staan door de ontevreden Chinese kopers en door internationale wetgeving. Kwaliteit wordt steeds belangrijker voor de Chinezen. Ook voor Europeanen is betrouwbaarheid en kwaliteit belangrijk, niet voor niets is wetgeving op komst om de kwaliteitseisen aan te scherpen en om het aantal douanecontroles te verhogen. Ook de belastingvrijheid die nu nog op 22 euro staat zal aangepast worden, evenals andere tarieven. Een extra bescherming voor de Europese consument en voor Europese handelaren.
Maar ook Chinezen willen graag kwaliteit, vandaar de voorkeur voor Europese producten. De magazijnen van Alibaba (onder andere in Luik) en JD.com (in Amsterdam) zijn juist bedoeld om snel Europese artikelen te kunnen leveren in Azië. Alibaba wil binnen 72 uur kunnen leveren aan al zijn markten. Vandaar dat Europese handelaren hun producten moeten opslaan in de magazijnen van Alibaba, die altijd centraal liggen bij het spoor, vliegveld en autowegen.
Aanbodconclusie
De kwaliteit van Chinese producten moet op internationaal niveau komen om toegelaten te worden tot Europese markten. Dit zal zeker leiden tot een verhoging van prijzen en tot andere concurrentieverhoudingen.
De strijd om internet, de strijd om de cloud
Deze ontwikkelingen, marktuitbreiding en kwaliteitsverhoging van producten vallen in het niet bij een grotere strategie: namelijk internet dominantie. Netwerken zullen de macht gaan uitoefenen als onderdeel van nieuwe ontwikkelingen op het terrein van platforms, nieuwe systemen zoals blockchain, machinelearning en artificial intelligence en transparantie door nieuwe scraping technieken. Al deze ontwikkelingen zijn gebaseerd op cloudtoepassingen. Alleen daar heeft Alibaba geen sterke positie, waardoor een toekomstige groei sterk wordt belemmerd.
Microsoft, Google en Amazon zijn de grootste cloud-leveranciers. Deze markt heeft nu een omvang van 300 miljard dollar op jaarbasis en groeit snel.
Alibaba wil een belangrijke cloudprovider worden in Azië maar ook in de rest van de wereld. Momenteel wordt Alipay als betalingsdienst uitgerold, datadiensten en clouddiensten zullen snel volgen. Dit is van essentieel belang, maar kost geld, veel geld. Veel van de tien miljard, zo niet alles, zal besteed worden aan deze cloudstrategie. Deze strategie is bepalend voor de toekomst van Alibaba. De recente directiewisseling bij Alibaba, kan ook in dit kader worden gezien.
Zitten wij in Europa weer te slapen?
Europa slaapt weer
En wij ons maar druk maken of Alibaba naar Nederland komt, terwijl Alibaba al zijn energie richt op zijn toekomst. Zitten wij in Europa weer te slapen? Wij hebben geen dominante cloudprovider die data beheert. Wij zijn bezig met reguleren en wet- en regelgeving van fysieke goederenstromen, terwijl Microsoft, Google, Amazon en nu ook Alibaba vol gas geven en strijden om de dominantie van datastromen en internet.
Er is op dit moment 1 keer gereageerd op:
Waarom Alibaba (waarschijnlijk) niet komt
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.