Twinkle | Digital Commerce

‘Veel pakketpunten bij supermarkten verdwijnen’

2024-08-23
1000562
  • [nieuws]
  • 1:14

Bij de nieuwe invulling van de servicebalie bij supermarkten is steeds minder plaats voor pakketpunten. Deze worden vaak vervangen door pakketkluizen, maar niet allemaal. Daarom daalt het aantal pakketpunten.

Dat blijkt uit een rondgang van RTL Nieuws onder verschillende supermarkten. Aanleiding is onder andere het verbod op verkoop van sigaretten en andere tabaksproducten in supermarkten per 1 juli dit jaar, maar ook de komst van steeds meer zelfscankassa’s, zo blijkt.

Albert Heijn bijvoorbeeld heeft geen plaats meer voor pakketpunten van PostNL als winkels worden verbouwd. In de meeste filialen komt daar een pakketkluis voor terug, maar dus niet in allemaal. Dat doet de supermarkt volgens een woordvoerder omdat in de nieuwe opzet de ruimte van dat pakketpunt volgens Albert Heijn beter kan worden ingedeeld.

Eenzelfde soort tendens bij Jumbo, dat ervoor kiest zijn servicebalies (of servicepunten) bij zelfscankassa’s te plaatsen, waar sowieso minder ruimte is voor een pakketpunt. Dit gaat overigens wel om winkels van Jumbo zelf, franchisenemers mogen zelf bepalen of ze de servicebalie en het bijbehorende pakketpunt behouden.

Het voordeel van zo’n pakketpunt bij een supermarkt is dat deze – in sommige gevallen – heel de dag bereikbaar zijn voor consumenten, terwijl een pakketpunt afhankelijk is van de openingstijdens van de supermarkt. Aan de andere kant bieden pakketkluizen minder ruimte voor pakketjes, zo is in de kleinste van PostNL ruimte voor 16 pakketjes. Deze week wordt volgens PostNL wel een nieuwe automaat met ruimte voor 152 pakketjes geopend.