Twinkle | Digital Commerce

De slimme voorraad van America Today

2019-12-16
1000562
  • 4:01

Voor America Today’s transitie naar omnichannel fashionretailer is een betrouwbare voorraad van het grootste belang. Die moet zowel de verschillende kanalen met elkaar verbinden als de klanttevredenheid doen toenemen.

Tijdens de zoektocht naar een dergelijke oplossing kwam America Today uit bij Nedap, een technologiebedrijf dat zogenoemde RFID-oplossingen aanbiedt. Het resulteerde in een softwareoplossing waarmee de voorraadbetrouwbaarheid van America Today richting de 100 procent stijgt en tegelijkertijd verschillende kanalen met elkaar geïntegreerd worden. Het biedt legio mogelijkheden.

‘We willen ook click and reserve gaan aanbieden.’ Aan het woord is Robert-Jan Haitink, allocation & logistic manager bij America Today. De retailer begon eind vorig jaar bij wijze van proef met het gebruik van radio-frequency identification (RFID-)technologie in drie filialen. Inmiddels zijn alle winkels voorzien van het vernuftige systeem. ‘Wij zaten op een laag percentage van voorraadbetrouwbaarheid en wilden dat boven de 98 procent brengen. In de drie pilotstores zagen we ook een stijging in sales’, aldus Haitink.

‘In de drie pilotstores zagen we een stijging in sales’

Dankzij RFID kunnen retailers veel sneller en accurater hun voorraad bijhouden. Dat gaat als volgt: het prijskaartje van de kleding wordt voorzien van een RFID-tag. Door middel van een handscanner, die verbonden is met een mobiel apparaat, kan het personeel in één beweging tientallen producten in één keer scannen. Dat scheelt veel tijd en maakt handmatig tellen overbodig.

‘Met onze technologie kunnen retailers hun voorraad nauwkeurig bijhouden omdat frequenter wordt gescand. Op hun mobiele apparaat zien ze dan welke items moeten worden aangevuld op de winkelvloer, stelt Arjan Pruiksma, global business developer bij Nedap. ‘RFID bestaat al behoorlijk lang. De technologie erachter maakt het mogelijk om objecten of kleding op unieke wijze te identificeren. Een ouderwetse barcode scan je per stuk, bij RFID ben je in staat om dat in bulk te doen. Dat kan met enkele honderden per seconde.’

Click and reserve

Voorraadbetrouwbaarheid en -transparantie is dus een belangrijke reden om te werken met RFID-technologie. Maar er is meer. Zo is de hogere voorraadbetrouwbaarheid een vereiste voor America Today om omnichannel te kunnen realiseren. RFID geldt hierbij als hulpmiddel.

Haitink: ‘Je gaat eigenlijk naar een soort single stock toe. Wij hebben één voorraad; of die nu in de winkel ligt, online of in het distributiecentrum, dat maakt niet meer uit.’ En daardoor kan America Today in de – nabije – toekomst click and reserve aanbieden, waarbij de klant online een product bestelt en afrekent, de bestelling uit de winkelvoorraad wordt gehaald en vervolgens wordt opgehaald door die klant. ‘De volgende fase zou wellicht nog zijn ship from store, waarbij de winkels als minimagazijnen fungeren’, aldus Haitink. ‘Echter click and reserve is redelijk snel te regelen. Bij die tweede fase komt wel meer kijken op logistiek gebied. Dat is een ander type businesscase.’

Voorraadnauwkeurigheid

Van alle branches is het belang van voorraadtransparantie in de kledingbranche misschien wel het grootst, verklaart Pruiksma. ‘Je hebt te maken met veel verschillende maatbogen. Als je handmatig die voorraad met veel verschillende producten gaat tellen, is de kans groot dat je ernaast zit. De fashionmarkt kan op grote schaal van profiteren van RFID. Retailers willen vandaag de dag naar een wereld waar ze de klant vanuit elk kanaal kunnen bedienen. Ze willen voorraadtransparantie. We zien dat de gemiddelde voorraadbetrouwbaarheid binnen fashion varieert tussen de 65 en 75 procent. Dit moet flink omhoog om te kunnen spreken van voorraadnauwkeurigheid.’

‘Retailers kunnen hun voorraad nauwkeurig bijhouden omdat frequenter wordt gescand’

En dat laatste blijkt wel uit een praktijkvoorbeeld van Haitink. ‘Je ziet gewoon dat het werkt. Vroeger moesten winkelmedewerkers dagelijks wel twintig kratten handmatig controleren, en als er een verschil was moesten ze dat op sku-niveau controleren. Nu doen ze dat in enkele minuten en als er een verschil is kun je dat razendsnel checken en verbeteren. Dat is een gigantische winst.

'Maar je kunt er nog ontelbaar veel kanten mee op. Want naast voorraadbeheer kan RFID ook worden in gezet voor andere doeleinden: bijvoorbeeld smart mirrors, antiwinkeldiefstalbeveiliging en optimalisatie van het kassaproces. Ook zijn we bezig om het nu online aan te bieden, zodat je in de webshop kunt zien hoeveel voorraad er van welk artikel in welke winkel ligt.’

Van push naar pull

Pruiksma: ‘De fundering is nu gelegd en daardoor kunnen we mooie dingen doen. Het volgende gebruiksdoeleinde moet nu nog worden bepaald en daarin willen wij de partner zijn voor America Today. Maar dit is wel iets wat je steeds meer gaat zien. Enkele jaren terug was er sprake van een technologiepush, waarbij enkele retailers RFID gingen gebruiken. Vandaag de dag verandert de markt snel en de consument verwacht online dezelfde ervaring als in de winkel. Om hierop in te spelen, wordt voorraadtransparantie steeds belangrijker. Je ziet nu veel meer een technologiepull, waarbij RFID een vereiste lijkt te worden in een omnichannel wereld.’

Over America Today
Sinds de oprichting in 1989 opende America Today meer dan zeventig winkels in Nederland, België en Duitsland. Ook heeft het bedrijf webshops in die landen. De retailer verkoopt Amerikaanse kledingmerken en was de eerste die in Nederland merken als Eastpak, Levi Strauss, Wrangler en Russell aanbood. De meeste klanten bij America Today zijn jong volwassenen, al richt het bedrijf zich naar eigen zeggen op iedereen in de samenleving: ‘Onze lifestyle sluit niemand uit en heeft geen regeltjes.’ America Today is onderdeel van Excellent Retail Brands, de nummer 52 in de Twinkle100.