Twinkle | Digital Commerce

'We bieden fundamenteel een andere modebeleving'

2025-10-14
1000562
  • [interview]
  • 1:16

Ze is pas net begonnen als general manager West-Europa bij Zalando, maar Laura Toledano weet precies waar ze heen wil: van modeplatform naar ‘love brand’. In aanloop naar haar keynote op Shopping Today spraken we haar over lokale relevantie, de overname van About You, en de rol van AI in de toekomst van mode-e-commerce.

Tekst: Sjaak Hoogkamer

‘We zijn een enorm groot bedrijf, maar we zien en begrijpen wat er lokaal gaande is,’ zegt Toledano. ‘Wat klanten zien, moet hen raken, gepersonaliseerd zijn en relevant aanvoelen.’ Dat lokale denken kwam onlangs tot leven in Amsterdam, waar Zalando het pop-up event The Corner organiseerde: een creatieve mix van mode, kunst en Amsterdamse traditie.

Naast consumenten (b2c) richt Zalando zich steeds nadrukkelijker op merken (b2b). Via het platform Zeos biedt het bedrijf fulfilment, marketing en retourdiensten aan, terwijl het overgenomen Scayle (van About You) fungeert als losstaand SaaS-platform. ‘We willen uitgroeien tot een volledig ecosysteem voor mode en lifestyle,’ aldus Toledano.

AI speelt daarin een sleutelrol. De technologie helpt Zalando om maatadviezen te verbeteren, retouren te verminderen en klanten virtueel kleding te laten passen. ‘AI gaat ons helpen om verwachtingen beter te voorspellen, prijsbeleid te verfijnen en schaalbaarheid te vergroten.’

Dit is een preview van het coverinterview met Laura Toledano. Het volledige interview lees je in het oktobernummer van Twinkle Magazine.