Twinkle | Digital Commerce

Nederlandse moderetailers: 'Nog dit jaar RFID-labels'

2018-09-03
1000562
  • 1:07

Een aantal Nederlandse multibrand moderetailers, waaronder Van Tilburg Mode en Only for Men, vragen GS1 en Euretco om hun collecties binnen enkele maanden van RFID-labels te voorzien.

Verticale retailers als Zara, C&A en Decathlon werken al met RFID-technologie, die onder meer een actueel beeld van voorraden geeft en mogelijkheden biedt voor omnichannel verkoopstrategieën. Multibrand retailers willen niet achterblijven en pleitten afgelopen week bij GS1, dat artikelstamdata standaardiseert, voor een versnelling van de invoering van de productidentificatiemethode. Daarbij vroegen zij assistentie van bekende modemerken als G-STAR, John Miller en en Vanguard.

Vijf procent meer omzet

De modespelers verwachten dat RFID-technologie hun omzetten met vijf procent verhoogt vanwege een verbeterde voorraadbetrouwbaarheid en minder nee-verkopen; dat geldt zowel voor hun winkels als webshops.

'Het unieke aan dit RFID implementatietraject is dat we als multibrand-retailers met onze leveranciers de krachten hebben gebundeld', zegt Van Tilburg Mode-directeur Paul van Tilburg. 'De fashion formules moeten aan de voorkant met elkaar concurreren, maar aan de achterkant gewoon een efficiënt ketenproces realiseren.'

Mode-datapool

GS1, dat onder meer barcodes uitgeeft, is eveneens de verbindende schakel in een nieuw project waarbij fashionspelers artikelinformatie verzamelen in een centrale datapool, de 'GS1 Fashion Base': die moet zorgen voor optimalisatie van administratieve en logistieke processen.