Twinkle | Digital Commerce

Winkels America Today worden minimagazijnen

2019-05-10
1080608
  • 2:24

America Today gaat zijn winkelvoorraad ook online beschikbaar maken. De keten van Roland Kahn doet dat na de implementatie van RFID in alle winkels.

Dat vertelde Charlotte den Heijer gisteren op het jaarlijkse congres van GS1 in Barneveld.

America Today testte RFID (radio frequency identification) succesvol in drie van zijn winkels, in samenwerking met Nedap. Alle artikelen in de vestiging zijn voorzien van een tag, zo groot als een rijstkorrel. Daarmee worden ze scanbaar op afstand (anders dan bijvoorbeeld barcodes).

Voorraadbetrouwbaarheid

De testervaring leerde dat de hele winkelvoorraad van zo’n vijftienduizend artikelen binnen een uur inzichtelijk kan worden gemaakt. Dat was eerder een zeer tijdrovend karwei, dat daarom per winkel maar eens in de twee jaar werd gedaan. Van den Heijer: ‘In de testwinkels doen we het nu iedere maandag. De voorraadbetrouwbaarheid, waar het ons om te doen is, steeg naar 98 procent, terwijl het gemiddeld tussen de 65 tot 70 procent lag.’ 

Vrachtcontroles

Dankzij de tags kan het personeel in de betreffende winkels de voorraad dus eenvoudig wekelijks inventariseren om daarop te acteren. ‘Ze zien hoeveel er in de winkel ligt en hoeveel er nog achter in het magazijn ligt. Winkelleveringen en vrachtcontroles zijn tegenwoordig binnen 3 seconden gedaan’, stipt Van den Heijer een ander voordeel van RFID aan. ‘Door van warehouse tagging naar source tagging te gaan, hebben we straks vanaf de fabriek in Azië inzicht in productaantallen op locaties.’

(Foto: GS1)

Winkelvoorraad online

In de komende maanden worden alle circa tweehonderdduizend artikelen in het centrale magazijn van America Today van een RFID-tag voorzien, vertelde Den Heijer gisteren in de Midden Nederland Hallen. Daarna gaan alle zeventig winkels voorraden op de nieuwe manier beheren. Omdat de betrouwbaarheid richting de 100 procent schiet, kan de winkelvoorraad zonder al te veel risico online worden ontsloten. Een broek die niet meer in het centrale magazijn te koop is, maar nog wel ergens in een winkel ligt, is dan op America-today.com te bestellen. Het vermindert de nee-verkopen en de extra vraag verhoogt allicht de gemiddelde verkoopprijs van winkelartikelen.

Dankzij RFID denkt de nummer 157 van de Twinkle100 ook de fysieke winkelbeleving te kunnen verbeteren. Van den Heijer: ‘Denk bijvoorbeeld aan sensoren bij paskamers die registreren welke producten er in komen. Zo kun je zien welke items vaak worden gepast, maar relatief weinig gekocht. Vervolgens kun je gaan kijken waar dat aan ligt. Je kunt allerlei kanten op denken.’

Volgens Van den Heijer was vooraf ‘conservatief berekend’ dat de investering in RFID binnen een jaar zou zijn terugverdiend. ‘We hebben al kunnen zien dat het omzetaandeel van de testwinkel omhoog is gegaan.’

Coolinvestments
America Today is onderdeel van Coolinvestments, het bedrijf van de bekende ondernemer Roland Kahn. Ook CoolCat viel daaronder, tot de keten afgelopen maart failliet ging. Kahn is overigens ook betrokken bij de nieuwe eigenaar (Retail Beheer) van CoolCat, dat alleen online verder zal gaan. Tot het portfolio van Coolinvestments behoren behalve het goedlopende America Today ook nog damesketen MS Mode, lingeriemerk Sapph en het online herboren V&D. Vandaag werd de acquisitie van modeplatform To Be Dressed door V&D bekend.