De afgelopen jaren investeerde Amazon fors in zijn kassaloze Amazon Go-filialen. Omdat de Amerikaanse e-tailreus ook enigszins zijn hand op de knip moet houden, wordt nu getest met een Amazon Go-winkel die draait op eenvoudigere en goedkopere technologie.
Het gaat om een filiaal in een stadion in thuisstad Seattle. In reguliere filialen van Amazon Go worden bewegingen van consumenten gevolgd door camera’s en sensoren. Op basis daarvan weet men wat de klant mee naar buiten neemt en wordt dat automatisch verrekend.
Dat systeem is vernuftig, maar dus ook duur. Daarom heeft Amazon nu besloten om te testen met RFID-technologie, schrijft The Verge. De producten in de winkel worden voorzien van een RFID-tag en bij het verlaten van de winkel wordt deze automatisch gescand.
De verandering van technologie houdt in dat Amazon kan blijven schermen met zijn kassaloze propositie. Aan de andere kant kost het de medewerkers en leveranciers weer meer tijd (en dus geld) omdat alle producten moeten worden voorzien van een RFID-tag.
Zoals aangegeven gaat het vooralsnog om een test. Het is dan ook nog niet bekend of Amazon dit in meerdere filialen wil introduceren.
Opmerkelijk. Terwijl Amazon Go zo'n 5 jaar geleden volop aan het testen was met haar technologie probeerde ze het in China met RFID en self-scanning. Self-scanning was het goedkoopste, want RFID labels voegden ook extra kosten toe aan elk product. Dat zal ook voor Amazon gelden. Belangrijk om te weten: in China heeft geen enkele concept voor onbemande/kassaloze winkels het gehaald en ze zijn vrijwel allemaal verdwenen. Ik schreef er recent uitgebreid over voor Tech Buzz China. https://techbuzzchina.substack.com/p/whatever-happened-to-new-retail