In Nederland kennen we al meerdere online supers en ook in andere Europese landen zijn ze er inmiddels mee bekend. België loopt op dat vlak nog een beetje achter. Maar daar komt komend jaar verandering in.
Dat gaat namelijk Hopr van start, een initiatief van de Belgische ondernemer Stijn Martens. Volgens Martens kopen Belgen steeds vaker bij Nederlandse bedrijven als Albert Heijn en bol.com. Daar mag wat hem betreft best een lokaal initiatief à la Picnic tegenover staan, zegt hij tegen De Tijd. ‘Ik weet niet of het haalbaar is, maar ik wil het proberen. Ook Picnic is gestart met één wagentje.’
Het idee van Hopr staat nog in de kinderschoenen, maar zal komend jaar in ieder geval in één Belgische stad van start gaan. Volgens Martens zullen dan zeker drie wagentjes een tijd online bestelde boodschappen gratis gaan bezorgen.
Wel of geen winst?
Anders dan andere online supermarkten denkt Martens met Hopr wel een winstgevend model in handen te hebben. Volgens hem moeten automatisering en schaalgrootte er voor zorgen dat het initiatief zwarte cijfers gaat schrijven. Of dat uiteindelijk gaat werken is maar de vraag. Bekend is dat online supers de broodnodige moeite hebben om winst te maken. Zo werd vrijdag nog duidelijk dat Picnic in 2018 36,7 miljoen euro verlies heeft geleden. Dat komt met name door investeringen in de uitbreiding van het bezorggebied en de bezorgvloot.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Ook België gaat aan de online super
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.