Twinkle | Digital Commerce

Huub Vermeulen: ‘Schuif Black Friday naar voren’

2019-11-29
1000562
  • 2:06

De e-commerce branche komt steeds meer in de knel door de snel opvolgende feest- en koopjesdagen aan het einde van het jaar. Algemeen directeur Huub Vermeulen van bol.com pleit er daardoor voor om Black Friday in Nederland niet ná de Amerikaanse Thanksgiving Day te houden, maar eerder.

Zeker dit jaar zorgt het tijdstip van Black Friday voor de nodige problemen. Pakjesavond is namelijk al over zes dagen en de drukte die daarbij komt kijken zorgde er al voor dat de Twinkle100-aanvoerder besloot om de Black Friday en Singles’ Day acties uit te smeren over meerdere dagen. Daar komt nog bij dat aankomende maandag – de maandag vóór Sinterklaas - volgens Vermeulen traditioneel de drukste dag bij bol.com is.

In een interview met Trouw oppert Vermeulen nu om van Black Friday in Nederland een koopjesfeest te maken dat verder voor het Sinterklaasfeest wordt gehouden. Om problemen in de logistiek te voorkomen. ‘Je loopt het risico dat er in de keten van leverancier, magazijn en thuisbezorging vertraging optreedt.’

En dat het risico voor logistieke problemen toeneemt bleek vorig jaar wel. Toen hadden webshops en pakketbedrijven in Nederland de grootst mogelijke moeite om pakketten op tijd bij de consument af te leveren. Bol.com waarschuwde destijds al voor verlate levertijden, en ook andere webwinkels hadden te maken met logistieke problemen. En dan werd Black Friday vorig jaar nog een week eerder gehouden dan dit jaar.

Dagen, weken, maanden

Die combinatie van snelle opeenvolging van koopjes- en feestdagen maar ook blijvende groei van het aantal online aankopen zorgt ervoor dat e-commerce ondernemingen naar oplossingen gaan zoeken om de druk te verlagen. Die oplossing lijkt te liggen in het oprekken van de feestdagen naar feestweken. Niet alleen bol.com doet dat, Coolblue startte begin deze week ook al met zijn Black Friday actie. Beginbaas Pieter Zwart was daarbij eerlijk over de reden om dat te doen. Volgens hem kunnen de pakketbedrijven de drukte niet meer aan, als Black Friday nog maar één dag zou duren. En ook andere grote webwinkels komen met een Black Friday-week op de proppen.

Daarom hoopt Vermeulen nu dat meer webshops het met hem eens zijn en er collectief actie wordt ondernomen om Black Friday te vervroegen. Bol.com begon zelf vorige week vrijdag al met Black Friday-acties en volgens de algemeen directeur kan de consument best wennen aan een Black Friday, de week voor Thanksgivings Day. ‘Dan hebben we een week gewonnen en krijgen we onze eigen Nederlandse Black Friday, op een prettige afstand van Sinterklaas.’

Lees ook:
- 'Pakjespaniek in Nederland: hoe moet het verder?' (7 december 2018)
- 'Bol.com trapt feestseizoen al af' (5 november 2019)