2023-04-26T20:51:33

Twinkle | Digital Commerce

‘We moesten anticiperen op disruptie’

2019-11-08
1410792
  • 1:37

GrandVision besloot over te stappen op een headless e-commerce platform met een waaier aan gekoppelde microservices. ‘Ik heb er slecht van geslapen, maar ik zit er nog.’

Dat zei Kunal Mukherjee-Chakraborty op Modern Commerce Day, georganiseerd door commercetools. Die Duitse softwareaanbieder opende begin vorig jaar een kantoor in Amsterdam, waar Steven Fockema Andreae de dagelijkse leiding heeft. In het Bimhaus kwamen gisteren partners en klanten van commercetools uit binnen- en buitenland aan het woord, waaronder ook vertegenwoordigers van Danone, Google, Eurail, REWE en Lego.

Headless met 36 microservices

Kunal Mukherjee-Chakraborty is de chief digital officer van GrandVision, eigenaar van dertig retailmerken waaronder Pearle, Eyewish, Zonnebrillen.com en Charlie Temple. De onderneming, dit jaar ingelijfd door EssilorLuxottica, is actief in 44 landen en wordt aangestuurd vanuit ons land. De Indiër vertelde over de replatforming van GrandVision. Gekozen werd voor een schaalbaar cloud-platform waar microservices aan gekoppeld kunnen worden. Een platform van commercetools, inderdaad. ‘We gingen voor headless, vanwege de zekerheid, de schaalbaarheid en de flexibiliteit die dat biedt. Aan het platform hebben we nu 36 API’s gehangen, steeds de beste partij op deelgebieden van onze business. Niet iedereen is overal goed in.’

Best of breed

One stop shop is gedateerd’, aldus Mukherjee-Chakraborty, ‘best of breed is de trend'. Om te vervolgen dat GrandVision wel een riskante strategie heeft gevolgd: ‘Het voor- en het nadeel is dat je zelf de regie voert. We own the team (vijftig tot honderd ontwikkelaars in Amsterdam, AvO). We own the customer experience. Dat moet je willen, maar je moet het ook kunnen. Je moet heel anders gaan werken, van watervallen naar sprints, en je organisatie heel anders inrichten. En als het fout gaat, kun je niemand anders de schuld geven. Ik heb veel slapeloze nachten gehad, maar ik zit er nog. In twaalf maanden tijd hebben we tien sites overgezet en we gaan met vertrouwen verder. Het is een hele klus, maar we moesten dit doen om te anticiperen op disruptie, om wendbaar te blijven.’